Team

Dr. Rabea Lemmer (geb. Schwarze)

Vorträge und Konferenzbeiträge

Weicker, M., Lemmer, R. & Schulz, P. (2022, February).  Input for second language learners benefits from linguistic insights: the case of dative. 44. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (AG: ‘Adaptive linguistic complexity: readability, developmentally proximal input, alignment’). Universität Tübingen [online]

Geyer, S., Lausecker, A., Voet Cornelli, B, Lemmer, R. & Schulz, P. (2020, March, postponed). The role of linguistic content knowledge for an effective language intervention. LiDi – Modern Linguistics and Language Didactics, Feldkirch, Österreich.

Lemmer, R., Lausecker, A., Geyer, S., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (November, 2017). Vom Sprachprofi zum Sprachförderprofi: Zur gemeinsamen Qualifizierung von Sprachförderkräften in Kitas und Grundschulen. Vortrag auf dem Workshop für Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit, Berlin

Schwarze, R. & Grimm, A. (September, 2017). The acquisition of nonstructural Case in eL2-children with typical development and Specific Language Impairment. Generative Approaches to Language Acquisition 2013 (GALA), Palma de Mallorca, Spain.

Schulz, P. & Schwarze, R. (September, 2017). Do children obey the ban on non-finite verbs in V2?  Evidence from early second language learners of German with and without SLI.Generative Approaches to Language Acquisition 2013 (GALA), Palma de Mallorca, Spain.

Schwarze, R., Schulz, P. & Grimm, A. (2015, Juli). eL2-children with Specific Language Impairment - The acquisition of case in Prepositional Phrases. Bi-SLI 2015 Bilingualism and Specific Language Impairment, University of Tours, France.

Rabea Schwarze (2014, Oktober). Sprachdiagnostik im Elementarbereich - Herausforderungen konkret. Tag der Diagnostik - Sprachstandsverfahren im Elementarbereich. Fachtagung der Stadt Osnabrück, Niedersachsen.

Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz, P. (2013, September). Missing finiteness and verb placement in early second learners of German: A problem for typical development or only for SLI? Generative Approaches to Language Acquisition 2013 (GALA). Oldenburg, Germany.

Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz, P. (2013, April). Finiteness and verb placement in German: a challenge for early second language learners or an indicator of SLI in eL2? Paper to be presented atGASLA 12 (Generative Approaches to Second Language Acquisition), Florida, USA.

Schwarze, R., Wojtecka, M., Grimm, A. & Schulz, P. (2013, März). Subject-Verb-Agreement in Early Second Language Learners with and without SLI: Evidence from Elicited Production in German.Paper to be presented at the 35. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS), Potsdam, Germany.

Schulz, P., Grimm, A., Schwarze, R. & Wojtecka, M. (2013, Januar). Projekt MILA: Ziele und Ergebnisse. Paper presented at the Special Interest Group Neurokognition (IDeA), Frankfurt, Germany. [invited talk]

Schulz, P., Grimm, A., Wojtecka, M. & Schwarze, R. (2012, Februar). Indicators of SLI in eL2 acquisition – same or different than for monolinguals? Poster presented at IDeA Bilanzworkshop, Frankfurt.

Grimm, A., Schwarze, R., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2012, Januar). Language assessment in preschool age. Eingeladener Vortrag, LiMA Workshop, Hamburg.

Grimm, A., Schwarze, R., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2011, November). Predictors of SLI in eL2 acquisition – same or different than for monolinguals? Poster presented at COST-Meeting, Malta, St. Paul's Bay.

Schwarze, R., Grimm, A., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2011, Juli). Kindliche Mehrsprachigkeit und Sprachentwicklungsstörungen. Vortrag in der Klinik für Kommunikationsstörungen in Mainz.

Schwarze, R., Ritter, A., Grimm, A., Wojtecka, M., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011, Juni). Indikatoren für Sprachentwicklungsstörungen bei Kindern mit Deutsch als frühe Zweitsprache. 40. Jahreskongress des dbl in Karlsruhe.

Schwarze, R., Ritter, A., Grimm, A., Wojtecka, M., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011, Mai). Das Projekt MILA - Zwischen frühem Zweitspracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. 26. Arbeitstagung „Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen“ in Rauischholzhausen.

Schwarze, R., Grimm, A., Wojtecka, M., Ritter, A., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011, Januar). Indikatoren für Sprachentwicklungsstörungen im frühen Zweitspracherwerb. Poster, 12. wissenschaftliches dbs-Symposium in München.

Schwarze, R., Leuninger, H. & Wegener, C. (2011, Januar). 22q11-Mikrodeletion - Sprachanbahnung durch Gebärdensprache. Poster, 12. wissenschaftliches dbs-Symposium in München.

 

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