Publikationen und Vorträge

Monographie

Herausgeberschaften

  • Executive Co-Editor der Philip Roth Studies (mit Aimee Pozorski) seit Frühjahr 2019
  • Vincent Fröhlich, Sophie Einwächter, Maren Scheurer und Vera Cuntz-Leng, Hrsg. Serienfragmente. Springer, 2021.
  • Susan Bainbrigge und Maren Scheurer, Hrsg. Narratives of the Therapeutic Encounter: Psychoanalysis, Talking Therapies and Creative Practice. Cambridge Scholars, 2020.
  • Aimee Pozorski und Maren Scheurer, Hrsg. Philip Roth’s Trans-disciplinary Translation, Special Issue of Philip Roth Studies, vol. 13, no. 1, 2017.
  • Eric Sandberg und Maren Scheurer, Hrsg. Culture, Experience, Care: (Re-)Centring the Patient. Inter-Disciplinary Press, 2014. [Conference Proceedings: The Patient, Prag, 18.-20. März 2014]

Aufsätze

  • „‚And one fragment emerged to me…‘: Gedanken zur Einleitung.“ Serienfragmente, hrsg. v. Sophie Einwächter, Vincent Fröhlich, Maren Scheurer und Vera Cuntz-Leng. Springer, 2021, S. 1-28. [mit Vincent Fröhlich]
  • Awake: Vom Widerstand und Trost des Fragmentarischen.“ Serienfragmente, hrsg. v. Sophie Einwächter, Vincent Fröhlich und Maren Scheurer. Springer, 2021, S. 49-60.
  • „‚The Fury of Realistic Common Sense‘: Shaws Saint Joan und die Imagination der Differenz.apropos, vol. 5, Winter 2020, Dossier Außenseiterdiskurse, hrsg. v. Anna Isabell Wörsdörfer, S. 15-31. [peer review]
  • „Introduction.Narratives of the Therapeutic Encounter: Psychoanalysis, Talking Therapies and Creative Practice, hrsg. v. Susan Bainbrigge und Maren Scheurer, Cambridge Scholars, 2020, S. 1-19. [mit Susan Bainbrigge]
  • „Rhymes to Say It: Poetic Approaches to the Therapeutic Encounter in Raymond Queneau’s Chêne et chien and Gladys Schmitt’s Sonnets for an Analyst.Narratives of the Therapeutic Encounter: Psychoanalysis, Talking Therapies and Creative Practice, hrsg. v. Susan Bainbrigge und Maren Scheurer, Cambridge Scholars, 2020, S. 20-38.
  • „Realität und Symbolfähigkeit: Hanna Segals Geigenspieler und Anton Čechovs ‚Der schwarze Mönch.‘“ Buchstäblichkeit, hrsg. v. Achim Geisenhanslüke, Transcript, 2019, S. 179-198.
  • „Autobiography and/as Narcissism? Psychoanalysis and Self-Reflexive Life Writing in Eve Kosofsky Sedgwick’s A Dialogue on Love and Alison Bechdel’s Are You My Mother?a/b: Auto/Biography Studies, vol. 34, no. 2, 2019, S. 167-195. [mit Anne Rüggemeier, peer review]
  • „Psychologie des Stils: Autorpsyche, Erzählanalyse und die Poetik Antonin Artauds.“ Romanische Studien, Beihefte, vol. 6, 2019, S. 165-179. [mit Andrea Gremels]
  • „Sprachgebot und Schweigepflicht. Zur ethischen und ästhetischen Spannung der therapeutischen Privatheit in Philip Roths My Life as a Man und Hagai Levis In Treatment.“ figurationen, vol. 1, 2018, S. 31-50.
  • „A Study on the Role of Self-Esteem in Reality TV Addiction.“ Combining Aesthetic and Psychological Approaches to TV Series Addiction, hrsg. v. Nathalie Camart, Sébastien Lefait, Anne-Marie Paquet-Deyris und Lucia Romo, Cambridge Scholars, 2018, S. 226-236. [mit Claus-Peter H. Ernst, Wirtschaftsinformatik]
  • „TV Series Characters Feel Like Friends to Me: The Influence of Perceived Belonging on TV Series Addiction.“ Combining Aesthetic and Psychological Approaches to TV Series Addiction, hrsg. v. Nathalie Camart, Sébastien Lefait, Anne-Marie Paquet-Deyris und Lucia Romo, Cambridge Scholars, 2018, S. 252-265 [mit Claus-Peter H. Ernst and Franz Rothlauf, Wirtschaftsinformatik]
  • „Intentionally Left Blank: The Empty Page between Signification and Silence.“ Comparatio, vol. 10, no. 1, 2018, S. 39-56. [mit Andrea Gremels]
  • „‚What Speech Conceals and What Silence Reveals‘: Therapeutic Silence in Theater and Psychoanalysis.“ Texts with no Words, hrsg. v. Rita Rieger und Eva Gillhuber, Special issue of PhiN, vol. 15, 2018, S. 46-60.
  • „Poetik als Werbung: Marketingstrategien und Kunst in Émile Zolas Experimentalroman(en).Poetik und Poesie der Werbung, hrsg. v. Martina Allen und Ruth Knepel, Transcript, 2017, S. 23-39.
  • „Introduction: Philip Roth’s Transdisciplinary Translation.“ Philip Roth Studies, vol. 13, no. 1, 2017, S. 5-12. [mit Aimee Pozorski] [peer review]
  • „A Psychopathology of Everyday Women: Psychoanalytic Aesthetics and Gender Politics in Letting Go and ‚The Psychoanalytic Special.‘“ Philip Roth Studies, vol. 13, no. 1, 2017, S. 13-28. [peer review]
  • „The Influence of Social Curiosity on Reality TV Addiction.“ Symposium „Wissenschaft und Praxis im Austausch über aktuelle Herausforderungen 2017. Proceedings. Cuvillier, 2017, S. 39-50. [mit Claus-Peter H. Ernst, Wirtschaftsinformatik]
  • „Philip Roth’s Chekhovian Formula: Suicide and Art in The Humbling and The Seagull.“ Philip Roth Studies, vol. 12, no. 2, 2016, S. 25-46. [peer review]
  • „Out of Control: Body Imagery and Imaginary Bodies in Katie Green’s Lighter Than My Shadow.“ Narrating Disease and Deviance in Media for Children and Young Adults / Krankheits- und Abweichungsnarrative in kinder- und jugendliterarischen Medien, hrsg. v. Nina Holst, Iris Schäfer und Anika Ullmann, Lang, 2016, S. 91-114.
  • „‚Think of Oedipus‘: Der Mythos der Psychoanalyse in Woody Allens Another Woman.“ Mythos und Film: Mediale Adaption und Wechselwirkung, hrsg. v. Vincent Fröhlich und Annette Simonis, Winter, 2016, S. 263-288.
  • „‚What It Adds Up To, Honey, is Homo Ludens!‘ Play, Psychoanalysis, and Philip Roth’s Poetics.“ Philip Roth Studies, vol. 11, no. 1, 2015, S. 35-52. [peer review]
  • „The Art of Group Therapy: Satire and Renegotiating Patienthood in Film and Television.“ Culture, Experience, Care: (Re-)Centring the Patient, hrsg. v. Eric Sandberg und Maren Scheurer, Inter-Disciplinary Press, 2014, S. 25-35.
  • „‚And Somebody Else Comes In‘: Shared Madness in Margaret Atwood’s Alias Grace.“ And Then the Monsters Come Out“, hrsg. v. Fiona Ann Papps, Inter-Disciplinary Press, 2014, S. 11-20.
  • „Erzähler in Analyse, Therapie in Serie: Zur produktiven Verbindung von Fernsehserie und Psychotherapie.“ Quality-TV: Die narrative Spielwiese des 21. Jahrhunderts?!, hrsg. v. Jonas Nesselhauf und Markus Schleich, Lit Verlag, 2014, S. 195-209.

Rezensionen

  • Von ‚Game of Thrones‘ bis ‚The Walking Dead‘: Interpretation von Kultur in Serie von Timo Storck und Svenja Taubner.“ Freiburger literaturpsychologische Gespräche 2019/Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse 39, hrsg. v. Dominic Angeloch, Joachim Küchenhoff und Joachim Pfeiffer, Königshausen & Neumann, 2020, S. 299-301.
  • Das Leben nehmen: Suizid in der Moderne von Thomas Macho.“ Freiburger literaturpsychologische Gespräche 2019/Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse 38: Angst, hrsg. v. Dominic Angeloch, Joachim Küchenhoff und Joachim Pfeiffer, Königshausen & Neumann, 2019, S. 284-287.
  • Seelenkenner Psychoschurken: Psychotherapeuten und Psychiater in Film und Serie, hrsg. v. Martin Poltrum und Bernd Rieken.“ MedienWissenschaft, no. 4, 2017, S. 540-541.
  • Der Fall des Falles. Literarische Phänomene in psychiatrischen, neurowissenschaftlichen und autobiografischen Fallgeschichten von Bianca Sukrow.“ Freiburger literaturpsychologische Gespräche 2018/Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse 37: Shakespeare, hrsg. v. Dominic Angeloch, Astrid Lange-Kirchheim und Carl Pietzcker, Königshausen & Neumann, 2017, S. 422-425.
  • Wie die Sopranos gemacht sind: Zur Poetik einer Fernsehserie, hrsg. v. Claudia Bath, Marlene Sophie Deines, Uwe Durst, Vincent Fröhlich, Sabrina Maag, Tom Reiss und Kristin Rheinwald.“ MedienWissenschaft, no. 2, 2017, S. 285-286.
  • Der jüdische Witz: Zur unabgegoltenen Problematik einer alten Kategorie, hrsg. v. Burkhard Meyer-Sickendiek und Gunnar Och, Fink, 2015.“ Freiburger literaturpsychologische Gespräche 2017/Jahrbuch für Literatur und Psychoanalyse 36: Altern, hrsg. v. Joachim Küchenhoff und Carl Pietzcker, Königshausen & Neumann, 2017, S. 237-240.
  • „Behutsame Irritation: Alles am richtigen Platz?“ Faust-Kultur, 02.12.2014. [mit Andrea Gremels]
  • „Book Review: Guises of desire by Hilda Reilly.“ Language and Psychoanalysis, vol. 3, no. 2, 2014, S. 64-67.

Vorträge

  • “Shame Isn’t for Writers”: Philip Roth’s Ethics of Exposure (digitaler Vortrag an der Universität Anbar, Irak, 20. Januar 2021)
  • Fyodor Dostoevsky: Notes from Underground (digitales Gastgespräch mit Iva Apostolova am Dominican University College, Ottawa, 7. Oktober 2020)
  • Raus aus dem Irrenhaus? Feministische Antipsychiatrie und metahystorische Übertragung bei Margaret Atwood, Sebastian Barry und Maggie O’Farrell (digitaler Gastvortrag an der Universität zu Köln, 24. Juni 2020)
  • Reading Session: William Shakespeare’s Hamlet (Time and Violence in Frankfurt am Main, 21.-22. Februar 2020)
  • Einführung: Interaktionen – Lyrik und Psychoanalyse (Freistätte #2: Interaktionen – Lyrik und Psychoanalyse in Frankfurt am Main, 13. Februar 2020)
  • „Strange Adventures“: Narrative Realitätskonstruktion in Thomas Hardy’s „A Few Crusted Characters“ (Anekdote: Zur Geschichte und Poetik einer kleinen Form in Frankfurt am Main, 26.-28. September 2019)
  • “The Fury of Realistic Common Sense”: Shaws Saint Joan und die Imagination der Differenz (Außenseiterdiskurse in Geschichte und Gegenwart in Gießen, 3. Juli 2019)
  • „Events that Rhyme“: Poesie und Psychoanalyse (Ringvorlesung Was Lyrik kann: 12 Lektüren in Frankfurt am Main, 5. Juni 2019)
  • Zuckerman’s Everymen: Realism in the American Trilogy (Roth Remembered in New York City, 7.-9. April 2019)
  • “We Can Hear the Voice—Or So It Seems”: Margaret Atwood’s Multi-Voiced Poetics (Gastvortrag an der University of Durham, UK, 26. Februar 2019)
  • Prosthetic Languages: Confronting Loss in Shakespeare’s Titus Andronicus (The Language of Love and Loss in Frankfurt am Main, 12.-14. Dezember 2018)
  • (Un)Happy Ambiguities? The Affordances of Paranoid Reading in Melanie Klein, Eve Kosofsky Sedgwick, and Henry James (Paranoia in the Americas: American Anxieties in a Transnational Context in Cork, Irland, 24. November 2018)
  • Passionate Analysis? Re-Reading the Hermeneutics of Suspicion (Between Passion and Profession: Idioms, Performances and Institutions of Critique in Frankfurt am Main, 15.-17. November 2018)
  • Reading—Otherwise: Shoshana Felman (Ringvorlesung Klassiker der Literaturtheorie in Frankfurt am Main, 11. Juli 2018)
  • Medical Realisms: Art and Insight in Thomas Hardy’s The Woodlanders (1887) and Émile Zola’s Le docteur Pascal (1893) (Realisms in Göttingen, 5.-6. Juli 2018)
  • „Weltwirklichkeit“: Auerbach und der Realismus der Weltliteratur (Heimat der Philologie? Zum Werk Erich Auerbachs in Frankfurt am Main, 3 Juli 2018)
  • Visiting Freud: The Myth of Psychoanalysis and the Modern Everyman (Madness, Mental Illness and Mind Doctors in 20th and 21st Century Popular Culture in Edinburgh, 3.-4. Mai 2018)
  • Rhymes to Say It: Poetic Approaches to the Therapeutic Encounter in Raymond Queneau’s Chêne et chien and Gladys Schmitt’s Sonnets for an Analyst (Narratives of the Therapeutic Encounter in Edinburgh, 7.-8. Dezember 2017)
  • Realität und Symbolfähigkeit: Hanna Segals Geigenspieler und Anton Čechovs „schwarzer Mönch“ (Buchstäblichkeit in Frankfurt am Main, 1.-2. Dezember 2017)
  • Psychologie des Stils: Autorpersönlichkeit, Erzählanalyse und die Poetik Antonin Artauds [mit Andrea Gremels] (Deutscher Romanistentag in Zürich, 8.-11. Oktober 2017)
  • “Something Rare and Strange”: Illness and Ethics in Henry James’s “Daisy Miller” and “The Beast in the Jungle” (The American Short Story: New Horizons in Mainz, 5.-7. Oktober 2017)
  • Redundant Ec(h)os? Émile Zola, Umberto Eco, and Seriality (IAWIS-Konferenz in Lausanne, 13. Juli 2017)
  • “Too Real to Be Possible”: Emotional Reason and Thomas Hardy’s (Anti-)Realism (Research Matinee in Frankfurt am Main, 27. Januar 2017)
  • A Study on the Role of Self-Esteem in Reality TV Addiction [mit Claus-Peter H. Ernst] (Séries et Dépendance II in Paris, 8.-10. Dezember 2016)
  • Philip Roth, American Pastoral (Ringvorlesung Kritik der Geschichte: Romane der Gegenwart in Frankfurt am Main, 16. November 2016)
  • Pathological History, Pathological Women: A Conversation on the Writings of Philip Roth [mit Aimee Pozorski und Timothy Parrish] (Abendvortrag und Gespräch an der Virginia Tech, Blacksburg, 31. Oktober 2016)
  • Text-Therapie als Theorie: “Angewandte Psychoanalyse” bei Philip Roth, Gladys Schmitt und Peter Shaffer (“Lektüre und/als Theorie. Zwischen Metasprache und Artefakt”, ICLA in Wien, 25.-26. Juli 2016)
  • “What Speech Conceals and What Silence Reveals”: Therapeutic Silence in Theater and Psychoanalysis (“Texts with No Words: Communication of Speechlessness”, ICLA in Wien, 25. Juli 2016)
  • Schuld und Erkenntnis: Dostojewski, Freud, Coetzee (Ringvorlesung Kritik und Kanon: Klassiker lesen in Frankfurt am Main, 29. Juni 2016)
  • Poetik als Werbung: Marketingstrategien und Kunst in Émile Zolas Experimentalroman(en) (Poetik und Poesie der Werbung in Frankfurt am Main, 15.-16. April 2016)
  • Philip Roth’s Psychopathology of Everyday Women: Psychoanalytic Aesthetics and Gender Politics in Letting Go and “The Psychoanalytic Special” (“Philip Roth’s Trans-disciplinary Translation: Psychoanalysis, Ethics, and Philosophy of Mind”, ACLA in Cambridge, MA, 17.-20. März 2016)
  • TV Series Characters Are Almost Like Friends to Me – On the Influence of Perceived Belonging on TV Series Addiction [mit Claus-Peter H. Ernst und Franz Rothlauf] (Dependence in / to TV Series in Paris, 5.-6. Februar 2016)
  • Survival of the Fittest, or, What Is a Classic? J. M. Coetzee, Aesthetic Darwinism, and World Literature (Entanglements: Envisioning World Literature from the Global South in Frankfurt am Main, 20.-21. Januar 2016)
  • “Produzenten des Scheins”: Zur Rhetorik der Legitimation bei Manfred Lütz und Richard David Precht [mit Ruth Knepel] (Philologie und Gesellschaft in Hannover, 16.-18. September 2015)
  • The Humbling of the Seagull: Philip Roth’s Chekhovian Formula (Philip Roth: Across Borders, across Disciplines in Oradea, 16.-18. Juli 2015)
  • Intentionally Left Blank: The Empty Page between Signification and Silence [mit Andrea Gremels] (Silence: A Semiotics of (in)Significance in Liverpool, 1.-3. Juli 2015)
  • “Je ne suis pas vraiment mort”: Intertextual Biographics in Richard Appignanesi’s & Oscar Zarate’s Freud for Beginners and Corinne Maier’s & Anne Simon’s Freud: Une biographie dessinée (Öffentlicher Vortrag an der Johns Hopkins University in Baltimore, 7. April 2015)
  • Out of Control: Body Imagery and Imaginary Bodies in Katie Green’s Lighter Than My Shadow (Body Imaging and the Body Imaginary: An Interdisciplinary Psychoanalytic Conference in Atlanta, 3.-4. April 2015)
  • “The Blunt Remnant of Something Whole”: Living Stumps and Relational Prosthetics in Philip Roth’s The Plot Against America (Grief. Language. Art. in Liverpool, 8.-10. Juli 2014)
  • Playing with Therapy: Philip Roth’s Explorations of the Psychoanalytic Process (Philip Roth: Across Borders, across Disciplines in St. Gallen, 13.-14. Juni 2014)
  • The Analyst, the Patient, and Their Story: Co-Narration in Psychoanalysis (Öffentlicher Vortrag im Séminaire Je est un autre: nous in Paris, 6. Juni 2014)
  • Graphic Analysis: Alison Bechdel’s Fun Home and Are You My Mother? (Alternative Psychiatric Narratives in London, 16.-17. Mai 2014)
  • Magicians and Mechanics of Souls: Psychoanalysis as Beleaguered Science in Contemporary Literature (British Society for Literature and Science in Guildford, 10.-12. April 2014)
  • The Art of Group Therapy: Satire and Renegotiating Patienthood in Film and Television (The Patient in Prag, 18.-20. März 2014)
  • Erzähler in Analyse: Zur Modellfunktion der Therapiesituation in der Fernsehserie (Quality-TV: Die narrative Spielwiese des 21. Jahrhunderts!? in Saarbrücken, 30. September-1. Oktober 2013)
  • “And Somebody Else Comes In”: Shared Madness in Margaret Atwood’s Alias Grace (Probing the Boundaries of Madness in Oxford, 17.-19. September 2013)
  • Indifference, Attention, Love: Therapeutic Relationships in J. M. Coetzee’s Life & Times of Michael K, Disgrace, and Slow Man (‘Attentive Writers’: Healthcare, Authorship, and Authority in Glasgow, 23.-25. August 2013)
  • Dialogues on Depression: Therapeutic Encounters as Templates for Communicating Pain in Eve Kosofsky Sedgwick’s A Dialogue on Love and Sarah Kane’s 4.48 Psychosis (Melancholy Minds and Painful Bodies: Genealogy, Geography, Pathogeny in Liverpool, 9.-11. Juli 2013)
  • “Useful Fictions”: Transference as Aesthetic Experience in Philip Roth’s Novels (Roth@80 in Newark, 18.-19. März 2013)
  • Darkness, Gaps, and Holes: The Unconscious Other and the (Im)Possibility of Intersubjective Understanding in Life & Times of Michael K (Recognizing the Other – Discourses of Alterity in J. M. Coetzee and His Contexts in Gießen, 26.-27. Oktober 2012)