Prof. Dr. Mamadou Diawara

Matthias Gruber: Die Fußball WM 2010 als Entwicklungsereignis [The football World Cup of 2010 as a development event]

Eric Segueda: Getting out of dependency: The role of Memories, Identities and Realities in a self-reliant development – based on South Africa


Prof. apl. Dr. Iris Gareis

Nora Perina: „Ästhetik, kulturelle Identität und urbane Inuit. Malerei, Plastik und performative Kunst als Ausdruck kultureller Identität unter Inuit in Ottawa undMontreal" [Aesthetics, Cultural Identity, and Urban Inuit: Painting, Sculpture, and Performative Art as Expressions of Cultural Identity among Inuit in Ottawa and Montreal]

Sarah-Lina Rubal: „Scheiterhaufen am White River: Indigene Hexenverfolgung als Aus­druck kultureller Transformation (18.Jh.)" [Stakes at White River: Indigenous witch hunts as expressions of cultural transformation]

Clio Felicitas Stahl
: „Krieg und Kampf bei eisenzeitlichen eurasischen Steppennomaden" [War and struggle of the Iron Age Eurasian steppe nomads

Sabrina Steinfurth
: „Never Alone. (Selbst-)Repräsentation nordamerikanischer Ureinwoh-ner am Beispiel von Videospielen" [Never alone. (Self-)representations of Native Americans and Alaska Natives in video games]


Prof. Dr. Hans Peter Hahn

Cavicchioli, Martina: “Managing insecurity in rural Burkina Faso. Women’s access and use of land as a social and economic value” (KAS)

Kalfelis, Melina: “Taktiken der Schwäche und asymmetrische Abhängigkeitsverhältnisse – translokaleZwischenräume der nichtstaatlichen Entwicklungsarbeit“ [Tactics of the weak and relations ofdepency – Translocal spaces in the work of NGOs] (SFB 1095)

Keja, Roos: “(Dis)trusting Networks: Mobile Phones and Civic Engagement in Togo“ (KfW-DIE)

Müller, Nina: “Sicherheitskonflikte, Sicherheitskonzepte und -akteure in Nigeria” [Security conflicts,security concepts and security actors in Nigeria] (HFSK)

Neumann, Friedemann: „Transnationalität day by day. Kulturelle Interaktion und Gender in Lebenswelten migrantischer Jugendlicher in Hamburg“ [Transnationality day by day. Cultural interaction and gender in lifeworlds of migrant youths in Hamburg] (BMBF - Sprache der Objekte).

Quansah, Eva: “The liberating power of paid work. Myth or reality among women engaged in small scale enterprises in the Central Region of Ghana”. (KAAD)

Rice, Julia: “Praktiken der Arbeit mit virtuellen Objekt-Datenbanken” [Practices of doing research with virtual databases of objects] (BMBF - Sammlungen)

Yanogo, Roger: “Wirtschaftsethnologische Analyse der textilen Produktionskette in Burkina Faso undUntersuchung zur Verbesserung der Absatzbedingungen der Weber“ [An analysis of garmentproduction in Burkina Faso from an economic-anthropological perspective and approaches to the improvement of market conditions for weavers].


Prof. Dr. Roland Hardenberg

Bechtold, Louise: „Bestattungskultur und Regeneration des Lebens in Kyrgyzstan“. [Burial Culture and the Regeneration of Life: Gift Exchange, Feasting and “Relatedness” in Kyrgyzstan]

Gäbel, Cora: “Trading with the Divine, Trading the Divine: Commodification of Religious Values during Nabakalebara and Ratha Yatra (Puri, Odisha)”

Hölzchen, Yanti: „Neue Moscheen braucht das Land: Religiöses Wissen „ilim“ als Ressource in Nordost-Kirgistan“ [Kyrgyzstan's new mosques: religious knowledge "ilim" as resource in northeast Kyrgyzstan]

Katharina Müller: „Die Stiftung Astan e Qods Razawi in der ostiranischen Provinz Khorassan (Iran). Religiöse Wertschöpfung von Ressourcen in Zentral- und Südasien.“ [The trust Astan e Qods Razawi in the eastern Iranian province of Khorassan]


Prof. Dr. Kohl

Ronja Metzger: The Face of FESTAC: Zu Rezeption, Reproduktionen und Restitution einer geraubten Maske vom Königreich Benin (Nigeria) im British Museum [The face of FESTAC: Reception, reproductions, and restitution of a stolen mask from the Kingdom of Benin (Nigeria) in the British Museum]


Prof. Dr. Susanne Schröter

 

Philipp Fritz: „Militärethnologie – Das Design einer neuen praxisbezogenen Fachrichtung in der deutschsprachigen Ethnologie“

M. Esad Şahİn: „Der exzeptionalistische Türkische Islam und seine potentielle Rolle in der Etablierung/ oder Strukturierung eines reformistischen Euro-Islams“ [The Exceptionalism of Turkish Islam and its Potential Role in the Establishment and Structuring of a reformist Euro-Islam]

Rosa Karolin Meyer: “Salafi groups in social welfare functions”


Prof. Dr. Marin Trenk

Stefanie Bürkle: Die Sonnentänze der Cheyenne und Lakota-Sioux [The Sun Dance ceremonies of the Cheyenne and Lakota Sioux]

Torsten Diesel: Gewalt und Gewaltprävention bei Inuit der kanadischen Ostarktis [Violence and violence prevention among the Inuit of the East Canadian Arctic]

Sebastian Schellhaas: Tasting equivalence. Traditionality, gastronomy and the quest for authenticity in British Columbia

Sebile Yapici: Die uzbekische Küche und ihre gemeinschaftsbildende und -erhaltende Bedeutung unter uzbekischen Migranten in den USA [Uzbek Cuisine and its Importance in Creating and Maintaining Community among Uzbek Migrants in the U.S.A.]