20th Anniversary 2021

On November 02, 2021, teachers at Goethe University were honored for the 20th time with the 1822 University Prize for Excellent Teaching. Along with the foundation of the Frankfurter Sparkasse, the students of Goethe University who nominate their teachers have shaped this award for two decades and counting. Watch the film in celebration of this milestone. 



Reflections from winners

„Prägende Erfahrungen in der Lehre waren Studierende, die sowohl in ihren mündlichen Beiträgen zu den Sitzungen als auch in ihren Hausarbeiten brillant bzw. klüger und besser als ich selbst waren. Nach der Lektüre einer solchen Hausarbeit – es waren in rund zehn Jahren Lehrerfahrung höchsten drei bis vier – fühlte ich mich beglückt, und zwar deshalb, weil ich dachte, dass meine Bemühungen doch nicht ganz umsonst waren. Noch motivierender ist, wenn ich eine solche Studierende/einen solchen Studierenden dafür motivieren kann, in der Wissenschaft zu bleiben und sich weiter zu qualifizieren. Mit dem 1822-Preis verbinde ich drei Worte: Ehre, Stolz, Motivation.“

"Formative experiences in teaching were students who were brilliant or smarter and better than myself both in their oral contributions to the sessions and in their term papers. After reading such a term paper - there were at most three or four in about ten years of teaching experience - I felt gratified, and that was because I thought that my efforts had not been entirely in vain after all. It is even more motivating when I can motivate such a student to stay in academia and continue to qualify themselves. I associate three words with the 1822 Prize: honor, pride, motivation."

Dr. Fabian Link (2nd prize 2018)

"Ich möchte eine Grundvorstellung von Physik vermitteln, also das Wissen, warum etwas wichtig ist. Dazu gehört es, komplexe Sachverhalte einfach und anschaulich zu erklären. Dies gelingt, meiner Meinung nach, indem man Formeln mit Bildern und Alltagserfahrungen oder auch aktueller Forschung verknüpft und dabei Spaß am Lernen vermittelt. Wenn komplizierte Sachverhalte anschaulich erklärt werden, haben die meisten Studierenden einen AHA-Effekt. Dadurch bleibt auch ein längerfristiges Verständnis. Da die Nominierung für den Preis gleich aus zwei großen Fachbereichen kam, bedeutet dieser Preis für mich eine sehr besondere Anerkennung, Wertschätzung und Unterstützung für meine Arbeit. Vermutlich ist dieser Preis der für mich bedeutsamste meines beruflichen Lebens."

"I want to convey a basic idea of physics, that is, the knowledge of why something is important. This includes explaining complex issues in a simple and clear way. In my opinion, this is achieved by linking formulas with pictures and everyday experiences or even current research, while making learning fun. When complicated issues are explained clearly, most students have an AHA moment. This also leads to a retained understanding. Since the nomination for the award came from two departments at once, this award means very special recognition, appreciation and support for my work. This will likely be the most significant award for me in my entire professional life."

Julia Sammet (1st prize 2020) 

„Gute und engagierte Lehre setzt professionelle Vorbereitung und Enthusiasmus voraus. Außerdem Wertschätzung für Studierende. Gute Lehre macht man nicht einfach so nebenbei!

Ich nutze meine Vorlesungen um gemeinsam mit den Studierenden auf Abenteuerreise zu gehen. Forschungsbasierte Lehre bedeutet Segel in Richtung unbekannter Kontinente zu setzen. Studierende lassen sich gerne dafür begeistern!

Der 1822 Preis ist mein wichtigster Preis!“

"Good and engaging teaching requires professional preparation and enthusiasm. It also requires appreciation for students. You don't just do good teaching on the side!

I use my lectures to go on an adventure together with the students. Research-based teaching means setting sail for unknown continents. Students like to be inspired by this!

The 1822 Prize is my most important prize!"

Prof. Dr. rer. nat. Manfred Schubert-Zsilavecz (1st prize 2003)