Forschungsprojekte
Multiliteracy
"The concept of multiliteracies is based on two key premises relevant to the current, global educational and social context:
(1) the expanding variety of modes of communication and tools for meaning-making, including the mass media, multimedia, and electronic hypermedia; and
(2) the growing importance of cultural and linguistic diversity as our communities become more globally connected."
(New London Group, 1996).
“Multiliteracy implies the development of functional, visual, and multi-modal literacy, plurilingual awareness, critical thinking, and digital competencies.“
(Elsner, Armbrust, Lohe - MuViT-Group, Frankfurt 2011)
Aktuelles: CALP-S Studie: Liebe Eltern, hier finden Sie den Fragebogen, den Ihre Kinder im Rahmen unserer Studie ausfüllen sollen: CALP-S Fragebogen
Forschungsprojekte:
- EU·DO·IT: Erasmus+ Projekt European Digital Online-Game for Intercultural Learning and Translanguaging (Prof. Dr. Daniela Elsner mit Dr. Judith Bündgens-Kosten, Viviane Lohe und Malte Schudlich)
- LEVEL: Lehrerbildung vernetzt entwickeln (Linking Pedagogical Expertise through Video Enhanced Learning Scenarios) (Prof. Dr. Daniela Elsner und Prof. Dr. Britta Viebrock mit Dr. Heike Niesen, Alexandra Kemmerer und Annika Kreft)
- EUniTa: Erasmus+ Projekt European University Tandem (Prof. Dr. Daniela Elsner mit Malte Schudlich)
- MElang-E: Erasmus+ Projekt Multilingual Exploration of Languages in Europe (Prof. Dr. Daniela Elsner mit Dr. Judith Bündgens-Kosten und Malte Schudlich)
- PolECule: Entwicklung eines Curriculums für das bilinguale Unterrichtsfach Politics, Economics & Culture (Prof. Dr. Daniela Elsner mit Subin Nijhawan)
- NUE - New University Education (Prof. Dr. Daniela Elsner mit Fatih Uzuner)
- Bedeutung der Erst- und Zweitsprache bei Lernern der Fremdsprache Englisch (Prof. Dr. Daniela Elsner)
- MuViT: Fostering multiliteracy through multilingual talking books (Prof. Dr. Daniela Elsner)
- Wirksamkeit von multimodal-mehrsprachigem Input für das fremdsprachliche Textverstehen bei ein- und mehrsprachigen SchülerInnen in der Grundschule (Prof. Dr. Daniela Elsner)
- Schulbegleitforschung an der bilingualen Schule Hamburg Flachsland (Prof. Dr. Daniela Elsner)
- Graphic Novels in the EFL classroom (Prof. Dr. Daniela Elsner)
- Developing Language Awareness in Primary School Children through Multilingual Virtual Talking Books (Viviane Lohe)
- Foreign Language Competence and Self-Identity Changes: Chinese Students in a Study-Abroad Context (Qian Jingyue)
- The Dracula Project, gefördert von: Förderfonds Lehre und VIERZWEI Frankfurt (Prof. Dr. Daniela Elsner gem. mit Malte Schudlich)
- Schulbegleitforschung an der Phorms Schule Frankfurt und Steinbach (Prof. Dr. Daniela Elsner und Prof. Dr. Britta Viebrock)
- Transkulturelle Kompetenz durch englische Literatur fördern? Eine rekonstruktiv-emanzipatorische Studie zum Potenzial des fremdsprachlichen Literaturunterrichts (Annika Kreft)
- Die Studie „Fundament Mehrsprachiger Unterricht“ (FuMU) – Was Schülerinnen und Schüler zum Einsatz ihrer Muttersprache im Fremdsprachenunterricht sagen (Viviane Lohe gem. mit Jun.-Prof. Dr. Henriette Dausend)