Dr. Miranda Leontowitsch

Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Arbeitsbereich Interdisziplinäre Alternswissensschaft 

  • 2000 - 2004 Promotion in Soziologie – Royal Holloway, University of London
  • 1995 - 2000 Studium der Sozialpädagogik – Fachhochschule Würzburg 
  • Seit 2015 Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Arbeitsbereich Interdisziplinäre Alternswissenschaft im Fachbereich Erziehungswissenschaften der Goethe Universität Frankfurt
  • 2012 - 2013 Affiliated Lecturer in Research Methods (qualitative), Division of Population Health Sciences and Education an der St George’s University of London
  • 2011 - 2012 Joint Course Director MSc Health Sciences, Division of Population Health Sciences and Education an der St George’s University of London
  • 2006 - 2012 Lecturer in Research Methods (qualitative), Division of Population Health Sciences and Education an der St George’s University of London,
  • 2005 - 2008 Research Fellow, Division of Community Health Sciences an der St George’s University of London,
  • 2004 - 2005 Research Fellow, Department of Primary Care and Population Sciences am University College London 
  • Alter(n) und Gender
  • Queer Ageing
  • Digitalisierung im höheren Lebensalter
  • Intergenerationelle Beziehungen
  • Gesundheit und Selbstsorge
  • Qualitative Sozialforschung und partizipative Methoden 
  • „Alone but connected? Digital (in)equalities in care work and generational relationships among older people living alone“ (Apr. 2021 – Mär. 2024), Joint Programming Initiative More Years Better Lives,   Bundesministerium für Bildung und Forschung
  • „Sehen und gesehen werden? Kleidung im Alter als biographische Praxis der Sichtbar- und Unisichtbarmachung“ (Apr. 2021 – Mär. 2022), Gleichstellungsbüro der Goethe-Universität und Fachbereich Erziehungswissenschaften der Goethe-Universität
  • „Generationen gestalten Digitalisierung gemeinsam“ (Jul. 2020 – Jun. 2023), BHF BANK Stiftung
  • DAAD Reisestipendium (Jul. 2017), World Congress of Gerontology and Geriatrics, San Francisco
  • Fokus Förderung für eigenständige Drittmittelanträge (Mär. 2017 – Feb. 2018), Goethe Research Academy for Early Career Researchers
  • „Alleinlebende Männer im Alter: Neue Geschlechterverhältnisse im Alter? Eine Bestandsaufnahme in der Stadt Frankfurt am Main“ (Feb. 2017 – Jul. 2018), Dimensionen der Kategorie Geschlecht: Frauen- und Geschlechterforschung in Hessen, Hessisches Ministerium für Wissenschaft und Kunst
  • ProProfessur, Coaching und Mentoringnetzwerk für Frauen (Apr. 2016 – Sep. 2017)
  • „Is Participation Possible for all Groups in Pharmacy Practice?“ (Okt. 2006 – Mar. 2007), North Central London Research Consortium
  • Stipendium im Rahmen des EU Research and Training Network „Women in European Universities“ (Dez. 2002 – Aug. 2003), Royal Holloway University of London und Université Toulouse-Le Mirail 
  • Stellvertretende Sprecherin der Sektion Alter(n) und Gesellschaft der Deutschen Gesellschaft für Soziologie seit 2020 (Mitgliedschaft seit im  2018)
  • Mitglied des Vorstands, Frankfurter Forum für Interdisziplinäre Alternsforschung seit 2020
  • Interdisziplinärer Arbeitskreis Ambivalenz seit 2017
  • Cornelia Goethe Centrum seit 2016
  • Deutsche Gesellschaft für Soziologie seit 2015
  • Deutsche Gesellschaft für Gerontologie und Geriatrie seit 2014
  • British Gerontological Association seit 2010
  • London Medical Sociology Group, Schatzmeister, 2004 - 2012
  • Britsh Sociological Association, 2002 - 2012 
  • Beratendes Mitglied im Antidiskriminierungsrat der Goethe-Universität Frankfurt
  • Gleichstellungsrätin am Fachbereich Erziehungswissenschaften 
  • Leontowitsch, M. (in press). Ageing men as changing men? Considering cultural and historical influences of the 1960s on masculinities and gender relations in later life. In: Willis, P.; Pietilä, I. & Seppänen, M. (Hg.) Ageing, Men and Social Relations. Policy Press, Bristol.
  • Leontowitsch, M., Oswald, F., Schall, A. & Pantel, J. (2021). Doing time in care homes: insights into the experiences of care home residents in Germany during the early phase of the COVID-19 pandemic. Ageing & Society, online first: https://doi.org/10.1017/S0144686X21001161
  • Leontowitsch M., Werny R. (2021) Geschlechter- und Genderforschung in der Soziologie des Alter(n)s: Vom Altweibersommer zu Queeer Ageing. In: Schroeter K.R., Vogel C., Künemund H. (Hg.) Handbuch Soziologie des Alter(n)s. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden (S. 1-29). https://doi.org/10.1007/978-3-658-09630-4_12-1
  • Leontowitsch, M. (2021). “Denn ich hab schon eine Maschine Wäsche da draußen hängen” Eine kulturgerontologische Betrachtung von Hausarbeit und Einrichtung im Alltag von alleinlebenden Männern im Alter. In: F. Kolland, V. Gallistl & V. Parisot (Hg.) Kulturgerontologie. Wiesbaden: Springer VS (S. 97-113).
  • Leontowitsch, M. (2021). Sexualität und Körperlichkeit im Alter. Überlegungen zur Handlungsmacht. In: T. Benke & S. Lewandowski (Hg.) Sexualität als Kampfplatz: Normalisierung – Widerstand – Anerkennung. Bielefeld: Transcript (S. 159-178).
  • Leontowitsch, M., Fooken, I. & Oswald, F. (2019). Learning to Live Alone – Empowerment and Identity Management of Older Men Living Alone. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 3, 231-246.
  • Leontowitsch, M. & Wolf, F. (2019). Alter(n) und Mündigkeit im generationalen Feld. In: Andresen, S., Nittel, D. & Thompson, C. (Hg.) Erziehung nach Auschwitz: zur Aktualität von Adornos Maxime im Zeichen einer historischen Kontextualisierung. Frankfurt am Main (S. 185-199).
  • Leontowitsch, M. (2019). „Grandpa ist doing okay“ Teaching Studies on Aging Men and Masculinities in Educational Sciences”. In: Magaraggia, S., Mauerer, G. & Schmidtbaur, M. (Hg.) Teaching Feminist Perspectives on Masculinities. Teaching and learning beyond stereotypes. London: Routledge (S. 44-56).
  • Leontowitsch, M., Fooken, I. & Oswald, F. (2019). Alleinlebende Männer im Alter: (neue) Gestaltungsmöglichkeiten und –Erfodernisse für die Konstruktion von Männlichkeiten. In: N. Burzan (Ed.): Komplexe Dynamiken globaler und lokaler Entwicklungen. Verhandlungen des 39. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Soziologie in Göttingen 2018.
  • Leontowitsch, M. (2018) The Use of Illustrations in Narrative Interviews – Understanding the Experiences of Students with Dyslexia in Higher Education in England and Germany. SAGE Research Methods Cases Sociology. DOI: 10.4135/9781526428622
  • Leontowitsch, M. (2017). Altern ist nicht nur weiblich – Das Alter als Feld neuer Männlichkeiten. In: T. Denninger & L. Schütze (Hg.) Alter(n) und Geschlecht: (Neu-) Verhandlungen eines sozialen Zusammenhangs. Münster: Westfälisches Dampfboot (S. 108-130).
  • Leontowitsch, M. (2013). Interviewing older men online. In: B. Pini, & B. Pease (Hg.) Men, Masculinities and Methodologies. Basingstoke: Palgrave Macmillan (S. 223-235).
  • Leontowitsch, M. (Hg.) (2012). Researching Later Life and Ageing – Expanding Qualitative Research Horizons. Basingstoke, Palgrave Macmillan.
  • Leontowitsch, M. (2012). Interviewing older men. In: Leontowitsch, M. (Hg.) Researching Later Life and Ageing – Expanding Qualitative Research Horizons. Basingstoke: Palgrave Macmillan (S. 104-123).
  • Stevenson, F., McNulty, G. & Leontowitsch, M. (2012). Negotiating roles in pharmacy practice: interactions across linguistic and cultural barriers. Communication and Medicine, 9, 1, 83-94.
  • Ovaisi, S., Ibison, J., Leontowitsch, M., Cloud, G. C., Oakeshott, P. & Kerry, S. (2011) Stroke patients’ perceptions of home blood pressure monitoring: a qualitative study. British Journal of General Practice, 61, 566-567 (short version), full version online: ingentaconnect.com/content/rcgp/bjgp/2011
  • Leontowitsch, M., Higgs, P., Stevenson, F. & Jones, I. R. (2010). Taking care of yourself in later life: A qualitative study into the use of non-prescription medicines by people aged 60+. Health, 14, 2, 213-231.
  • Jones, I. R., Leontowitsch, M. & Higgs, P. (2010). The experience of retirement in second modernity: generational habitus among retired senior managers. Sociology, 44, 1, 103-120.
  • Higgs, P., Leontowitsch, M., Stevenson, F. & Jones, I. R. (2009) Not just old and sick: the will to health in later life. Ageing & Society, 29, 687-707.
  • Stevenson, F., Leontowitsch, M. & Duggan, C. (2008). Over-the-counter medicines: professional expertise and consumer discourses. Sociology of Health and Illness, 30, 6, 913-928.
  • Vazquez-Cupeiro, S. & Leontowitsch, M. (2007). ‘Hard, brave and charming’ – Exploring the conditions of success in British universities. In: Siemienska, R. & Zimmer, R. (Hg.). Gendered Career Trajectories in Academia in Cross-national Perspective. Warsaw: SCHOLAR. (S. 267-297).
  • Leontowitsch, M., Stevenson, F., Nazareth, I. & Duggan, C. (2005). ‚At the moment it’s just a couple of eccentrics doing it’ – Concordance in day-to-day practice. International Journal of Pharmacy Practice, 13, 273-180.
  • Leontowitsch, M. (2003). Die Soziale Akzeptanz von Legasthenie – Ein Vergleich von Studenten mit Legasthenie an Englischen und Deutschen Universitäten. Zeitschrift für Legasthenie und Dyskalkulie, 2, 61-71. 

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Dr. Miranda Leontowitsch


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Fachbereich Erziehungswissenschaften
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E-Mail: leontowitsch@em.uni-frankfurt.de
 
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In der Vorlesungszeit: Mo 16:00 - 17:00 Uhr.