Team

Prof. Dr. Angela Grimm

Vorträge

Schulz, P. & Grimm, A. (2020). 'Can phonology and sentential semantics be selectively impaired in bilingual children with SLI?', BI-SLI Meeting, University of Galway, Ireland, 15.Juni 2020.

Lausecker, A., Grimm, A. & Schulz, P. (2019). 'Erwerbsstrategien bei mehrsilbigen Wörtern im frühen Zweitspracherwerb', Workshop "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit ". Mainz, 15/16.11.2019.

Grimm, A., Cristante, V. & Hübner, J. (2019). ‚Vowel perception in Turkish-German child L2 learners: How do they differ from monolingual German children?‘, P&P 15 in Düsseldorf, 26.-27. September 2019.

Grimm, A. (2019). Vokalwahrnehmung bei frühen L2-Lernern: Wie unterscheiden sie sich von monolingualen Kindern?Linguistikkolloquium, Universität Marburg, 12. Juni 2019.

Hübner, J. & Grimm, A. (2018). Are there age of onset effects in vowel discrimination? Evidence from Turkish/German bilingual children. International Child Phonology Conference. Chania (Crete), 18-20. Juni 2018.

Schwarze, R. & Grimm, A. (2017): The acquisition of Dative in eL2-children with typical development and Specific Language Impairment. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Palma de Mallorca, 7.-9. September 2017.

Grimm, A. (2016). Mehrsprachigkeit: Erwerbsverläufe und Implikationen für die Diagnostik. Eingeladener Vortrag. Herbstreffen Patholinguistik, 10.11.2016, Universität Potsdam.

Grimm, A. (2015). Production of onset clusters by Bi-TD and Bi-SLI children: Evidence from German. Bi-SLI Conference Tours, 2.-4. Juli 2015.

Geist, B., Voet Cornelli, B., Grimm. A & Schulz, P. (2014). Werden in der Schulanmeldung mehrsprachige Kinder mit Sprachförderbedarf zuverlässig erkannt? Symposion Deutschdidaktik in Basel, 3.-6. September 2014.

Grimm, A., Ferré, S., dos Santos, C. & S. Chiat (2014). Can nonwords be language-independent? Cross-linguistic evidence from monolingual and bilingual acquisition of French, German, and Lebanese. Symposium Language Impairment Testing in Multilingual Setting (LITMUS): Disentangling bilingualism and SLI (Organisation: S. Armon-Lotem). IASCL, Amsterdam, 13.-19. Juli 2014.

Voet Cornelli, B., Geist, B. Grimm, A. & Schulz, P. (2014). Erzieherin, Lehrperson, Arzt, Eltern: Traditionen der Sprachdiagnostik bei mehrsprachigen Kindern im Vorschulalter im Vergleich. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften, Berlin.

Grimm, A. & Schulz P. (2013). Entwicklungsverläufe in Sprachverständnis und Sprachproduktion bei frühen Zweitsprachlernern des Deutschen. 9. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund, Humboldt-Universität Berlin, 22.-23. November 2013.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2013). Sprachstandserhebungen bei mehrsprachigen Kindern am Übergang zwischen Kita und Grundschule. Inklusion und Übergang - Perspektiven der Vernetzung von Kindertageseinrichtungen und Grundschulen, Goethe University Frankfurt, 2.-3. September 2013.

Thordardottir, E., Chiat, S., dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2013). Nonword repetition tests for assessing bilingual children. EUCLDIS, Amsterdam, Juni 2013.

Chiat, S., dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2013). Nonword repetition tests for assessing bilingual children. COST IS0804 Final Conference Krakow, 27-29. Mai 2013.

Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz, P. (2013). Finiteness and verb placement in German: a challenge for early second language learners or an indicator of SLI in eL2? GASLA 12 (Generative Approaches to Second Language Acquisition), Florida, USA, 28-30. April 2013.

Grimm, A. (2013). Some notes on nonword repetition in monolingual and early second language acquisition. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS), Potsdam, 13.-15. März 2013.

Grimm, A., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2013). Early second language learners’ abilities across linguistic subdomains and implications for the risk of misdiagnosis. COST-Meeting Lisbon, 13.-15. Februar 2013.

Grimm, A. (2012). The French-German Nonword Repetition Task: How do German MO-SLI differ from eL2-SLI? COST-Meeting Padua, 19.-21. September 2012.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2012). Praktiken der Sprachstandserhebungen im Elementarbereich. Symposium Deutschdidaktik, Augsburg, 16.-20. September 2012.

Voet Cornelli, B. Geist, B., Grimm, A. & P. Schulz (2012). Sprachstandserhebungen bei mehrsprachigen Kindern in kinderärztlichen Vorsorgeuntersuchungen – Erste Erkenntnisse aus dem Projekt cammino. 26. Arbeitstagung zur Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen, Rauischholzhausen, 21.-23. Juni 2012.

Grimm, A. (2012). Die Schnittstelle Prosodie-Lexikon und ihre Bedeutung für Kinder mit Sprachentwicklungsstörungen. Plenumsvortrag, 13. Wissenschaftliches Symposium des dbs (Deutscher Bundesverband der akademischen Sprachtherapeuten) in Marburg, 27.-28. Januar 2012.

Grimm, A., Schwarze, R., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2012). Language assessment in preschool age. Eingeladener Vortrag, LiMA Workshop, Universität Hamburg, 9. Januar 2012.

Dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2011). Complexity matters: The French-German Nonword Repetition Task. COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, St. Paul’s Bay, Malta, 28. – 30. November 2011.

Schwarze, R., Grimm, A., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2011). Kindliche Mehrsprachigkeit und Sprachentwicklungsstörungen. Eingeladener Vortrag in der Klinik für Kommunikationsstörungen in Mainz, 18. Juli 2011.

Schwarze, R., Ritter, A., Grimm, A., Wojtecka, M., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011). Indikatoren für Sprachentwicklungsstörungen bei Kindern mit Deutsch als frühe Zweitsprache. 40. Jahreskongress des dbl, Karlsruhe, 23.-25. Juni.

Dos Santos, Ch. & Grimm, A. (2011). Some issues on Nonword Repetition and Phonological Complexity. COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, in Eskişehir, Türkei, 24.-26. Mai 2011.