Prof. Dr. Magdalena Zorn
Room: 109, SKW, Campus Westend
Tel. +49-(0)69-798-22185
E-Mail: zorn@em.uni-frankfurt.de
Office hours: Tuesday, 3-4 p.m., please send me an email to arrange a meeting.
Professor of Musicology: Music of the 20th and 21st Century, Media and Aesthetics
Deputy Managing Director
Curriculum Vitae
| Since 2022 | Professor of Musicology: Music of the 20th and 21st Centuries, Media, and Aesthetics |
| Sep–Oct 2020 | Visiting Researcher at Ircam, Paris |
| Jul 2020 | Habilitation and Venia Legendi at LMU Munich |
| Apr–Jul 2018 | Visiting Researcher at Sorbonne Nouvelle University, Paris (Research Group »thalim«) |
| Sep 2016 | Visiting Researcher at the Max Planck Institute for the History of Science, Berlin (Research Group »Epistemes of Modern Acoustics«) |
| Apr 2014–Mar 2022 | Research Associate / Assistant Professor at the Institute of Musicology, LMU Munich |
| Feb 2014 | PhD, LMU Munich |
| Aug 2008–Jul 2010 | Chief Dramaturge for Music and Dance Theater at the Theater St. Gallen, Switzerland |
| Oct 2006–Jul 2007 | Freelance Dramaturgy Assistant at the Bavarian State Opera, Munich |
Research Interests
- Music of the 20th and 21st century
- Opera
- Intermediality
- Aesthetics and philosophy of music
- Music and digital culture
Recents Projects
- Acoustic ecologies
- Auditory Skills – Cooperation project with the Frankfurt University of Music and Performing Arts (HfMDK) and the Phonetics Division of the Institute of Empirical Linguistics at Goethe University
- Piano roll collection Philipps Ducartist
Teaching
Selected Publications
| 2023 | »Weniger attunement, mehr dizziness: Ästhetische und ethische Bedeutung
in der akustischen Umwelt«, in: Ulrike Peisker, Konstantin Funk (Hg.):
Ich sehe was, was du nicht siehst: Fragen moralischer, ästhetischer und
religiöser Phänomenologie. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2023 (=
Theologie – Kultur – Hermeneutik 36), 119–137. |
|
2023 |
ABBAs Hologramm-Show: Mit ›Gestorbenem‹ leben. In: Forum Modernes Theater, Themenheft »Ökologie und Atmosphäre«. Erscheinung 2023. |
|
2023 |
To Whom Does Music Belong? Der Konflikt zwischen ästhetischen, juristischen und moralischen Normen im Diskurs um musikalische Aneignung. In: Jens Gerrit Papenburg, Tobias Janz (Hg.): Ästhetische Normativität in der Musik. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann 2023 (= Reihe Recht als Kultur), 255–272. |
|
2022 |
(gem. mit Johanna Zorn): ›Mia san wer?‹ Zu Herbert Achternbuschs filmischem Eingriff in das Oktoberfest. In: Stephanie Großmann (Hg.): »O'zapft is!« Das Münchner Oktoberfest aus literatur- und kultursemiotischer Perspektive. Marburg 2022 (= Schriften zur Kultur- und Mediensemiotik), 135–150. |
|
2022 |
Re-Lektüren: R. Murray Schafer, The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World, musiconn.kontrovers, 03.06.2022, https://kontrovers.musiconn.de/2022/06/03/re-lekturen-r-murray-schafer/. |
|
2022 |
Musical Empathy in Digital Space. In: CAS LMU Blog, 08.06.2022, https://doi.org/10.5282/cas-blog/38. |
|
2021 |
Der Sound der fontane: Kompositionen über römische Brunnen. In: Sonja Fielitz (Hg.): Akteur »Wasser«: Betrachtungen aus den Rechts-, Geo-, Kunst-, Musik- und Literaturwissenschaften. Berlin: Peter Lang 2022, 135–153. |
|
2020 |
(gem. mit Juan Manuel García) On the Concept of ›Music Performance‹ in the Context of the COVID-19 Lockdown: A Brief Musicological Discussion Based on a Public Survey among Listeners in Argentina. In: INSAM: Journal of Contemporary Music, Art and Theory 5/2 (2020), 89–107, https://doi.org/10.51191/issn.2637-1898.2020.3.5.89. |