Prof. Dr. Magdalena Zorn

​ © Alessandro Garrafa

Room: 109, SKW, Campus Westend
Tel. +49-(0)69-798-22185
E-Mail: zorn@em.uni-frankfurt.de
Office hours: Tuesday, 3-4 p.m., please send me an email to arrange a meeting.

Professor of Musicology: Music of the 20th and 21st Century, Media and Aesthetics

Deputy Managing Director

Curriculum Vitae

Since 2022              Professor of Musicology: Music of the 20th and 21st Centuries, Media, and Aesthetics
Sep–Oct 2020 Visiting Researcher at Ircam, Paris
Jul 2020 Habilitation and Venia Legendi at LMU Munich
Apr–Jul 2018 Visiting Researcher at Sorbonne Nouvelle University, Paris (Research Group »thalim«)
Sep 2016 Visiting Researcher at the Max Planck Institute for the History of Science, Berlin (Research Group »Epistemes of Modern Acoustics«)
Apr 2014–Mar 2022 Research Associate / Assistant Professor at the Institute of Musicology, LMU Munich
Feb 2014 PhD, LMU Munich
Aug 2008–Jul 2010 Chief Dramaturge for Music and Dance Theater at the Theater St. Gallen, Switzerland
Oct 2006–Jul 2007

Freelance Dramaturgy Assistant at the Bavarian State Opera, Munich

Research Interests

  • Music of the 20th and 21st century
  • Opera
  • Intermediality
  • Aesthetics and philosophy of music
  • Music and digital culture

Recents Projects

Teaching

Selected Publications

2023 »Weniger attunement, mehr dizziness: Ästhetische und ethische Bedeutung in der akustischen Umwelt«, in: Ulrike Peisker, Konstantin Funk (Hg.): Ich sehe was, was du nicht siehst: Fragen moralischer, ästhetischer und religiöser Phänomenologie. Leipzig: Evangelische Verlagsanstalt 2023 (= Theologie – Kultur – Hermeneutik 36), 119–137.

2023

            

ABBAs Hologramm-Show: Mit ›Gestorbenem‹ leben. In: Forum Modernes Theater, Themenheft »Ökologie und Atmosphäre«. Erscheinung 2023.

2023

To Whom Does Music Belong? Der Konflikt zwischen ästhetischen, juristischen und moralischen Normen im Diskurs um musikalische Aneignung. In: Jens Gerrit Papenburg, Tobias Janz (Hg.): Ästhetische Normativität in der Musik. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann 2023 (= Reihe Recht als Kultur), 255–272.

2022

(gem. mit Johanna Zorn): ›Mia san wer?‹ Zu Herbert Achternbuschs filmischem Eingriff in das Oktoberfest. In: Stephanie Großmann (Hg.): »O'zapft is!« Das Münchner Oktoberfest aus literatur- und kultursemiotischer Perspektive. Marburg 2022 (= Schriften zur Kultur- und Mediensemiotik), 135–150.

2022

Re-Lektüren: R. Murray Schafer, The Soundscape. Our Sonic Environment and the Tuning of the World, musiconn.kontrovers, 03.06.2022, https://kontrovers.musiconn.de/2022/06/03/re-lekturen-r-murray-schafer/.

2022

Musical Empathy in Digital Space. In: CAS LMU Blog, 08.06.2022, https://doi.org/10.5282/cas-blog/38.

2021

Der Sound der fontane: Kompositionen über römische Brunnen. In: Sonja Fielitz (Hg.): Akteur »Wasser«: Betrachtungen aus den Rechts-, Geo-, Kunst-, Musik- und Literaturwissenschaften. Berlin: Peter Lang 2022, 135–153.

2020

(gem. mit Juan Manuel García) On the Concept of ›Music Performance‹ in the Context of the COVID-19 Lockdown: A Brief Musicological Discussion Based on a Public Survey among Listeners in Argentina. In: INSAM: Journal of Contemporary Music, Art and Theory 5/2 (2020), 89–107, https://doi.org/10.51191/issn.2637-1898.2020.3.5.89.

Full CV including all publications