Prof. Dr. Christiane Hof
Chair, Department of Adult and Further Education

In my research, I am interested in adult learning inside and outside formal educational organizations. Wheras I spent a long time investigating modes and conditions of instruction, I am now increasingly concerned with the different facets of the learning of adults. On a theoretical level, I am working on concepts to better understand learning in the life course.

My current research projects deal with the implications of life course transitions for learning processes, work-related learning, and inquiry-based learning.

In addition, I explore the consequences of these empirical findings for professional pedagogical practice and the design of learning environments.

Bio

After my studies of education, social psychology and sociology at the LMU Munich, I worked at the department of educational foundations at the UniBw Munich. There I received my doctorate in 1995 and my habilitation in 2001. I worked as a professor für adult education at the universities of Wuppertal, Trier, Braunschweig and Flensburg before moving to Goethe University, Frankfurt.

I am a co-applicant and participating scientist in the Doing Transitions research training group, funded by the German Research Foundation (DFG) and serve as chair of the scientific advisory board of the German Institute for Adult Education – Leibniz Centre for Lifelong Learning (DIE).

For morde details, please refer to this Curriculum Vitae.

Doctoral thesis supervision

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Publication (selection)

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Monographs

(Co-)Editor

Contributions in journals and edited volumes

Hof, Chr. & Ackermann, J. (2022): Sportvereine als Orte der Integration von Migrant:innen und Geflüchteten? Erkundungen aus einer Social-World-Perspektive. In: Forum Pädagogische Organisationsforschung (Ed.): Organisation und jetzt? Aktuelle Herausforderungen der Organisationspädagogik. Wiesbaden: Springer VS (im Erscheinen)

Hof, Chr. (2022): Forschendes Lehren und Lernen. In: „Erziehungswissenschaftlich Denken und Arbeiten“ edited by Birte Egloff und Sophia Richter. Stuttgart: Kohlhammer, p. 107-118.

Hof, Chr. & Rosenberg, H. (2022): Übergang in Elternschaft als Herausforderung für die (institutionalisierte) Familienbildung. appearing in: Müller-Giebeler, U. & Zufacher, M. (Eds.): Familienbildung – Praxisbezogene, empirische und theoretische Perspektiven. Weinheim/Basel: Beltz Verlag, S. 257-268.

Hof, Chr. (2022): Eintritt in Elternschaft – Auf der Suche nach einem geeigneten Modell zu Untersuchung biographischer Lernprozesse im Übergang. In: Biographische Verknüpfungen. Zwischen biographiewissenschaftlicher Forschung, Theoriebildung und Praxisreflexion. edited by von D. Rothe/D. Schwendowius/N. Thoma/Chr. Thon. Frankfurt: Campus, p. 93-110.

Hof, Chr. & Bernhard, M. (2022). Übergänge als Anlass für Lernprozesse. In: S. Andresen et al. (Eds.): Doing Transitions - die Hervorbringung von Übergängen im Lebenslauf. 68. Beiheft der Zeitschrift für Pädagogik. Weinheim/Basel: Beltz, p. 181–194

Henrich, J. & Hof, Chr. (2022): Zwischen Selbstfindung und Alltagsbewältigung. Studium als biographischer Übergang des „Erwachsen-Werdens“. In: Bauer, P./Becker, B./Friebertshäuser, B. & Hof, Chr. (Eds.): "Diskurse – Institutionen – Individuen. Neue Perspektiven in der Übergangsforschung". Opladen: Barbara Budrich.

Hof, Chr. (2021): Lebenslanges Lernen. In: Sebastian Schinkel, Fanny Hösel, Sina-Mareen Köhler, Alexandra König, Elisabeth Schilling, Julia Schreiber, Regina Soremski & Maren Zschach (Eds.): Zeit im Lebensverlauf. Ein Glossar. Bielefeld: transcript, p. 179-184.

Hof, Chr. (2020): Experimentelle Übergänge im Lebenslauf? Theoretische und empirische Annäherungen an den Umgang moderner Subjekte mit sich und ihren gesellschaftlichen „Verhältnissen“. In: Soziologische Experimentalität. edited by Betz, G.J./Halatcheva-Trapp, M. & Keller, R. Weinheim: BeltzJuventa, p. 347-361

Hof, Chr. (2020): Biografietheoretische Grundlagen reflexiver Übergangsforschung – eine Spurensuche. In: Reflexive Übergangsforschung. Theoretische und methodologische Grundlagen.  edited by von Andreas Walther, Barbara Stauber, Markus Rieger-Ladich, & Anna Wanka. Opladen: Barbara Budrich, p. 103-120.

Hof, Chr. (2019): Lernen in Lebensphasen oder Lebenslanges Lernen? Anmerkungen zu einer nur scheinbaren Alternative. In: Metapher, Medium, Methode – Theoretische und empirische Zugänge zur Bildung Erwachsener. edited by O. Dörner et al. Opladen: Barbara Budrich.

Hof, Chr. (2018): Der Lebenslauf als Rahmen für Lern- und Bildungsprozesse. Perspektiven und Desiderata. In: Hof, Chr/Rosenberg, H. (Eds.): Lernen im Lebenslauf. Theoretische Perspektiven und empirische Zugänge. Wiesbaden: VS, p. 181-204.

Hof, Chr. & Rosenberg, H. (2018): Lernen im Lebenslauf. Einführung in den Band. In: Hof, Chr/Rosenberg, H. (Eds.): Lernen im Lebenslauf. Theoretische Perspektiven und empirische Zugänge. Wiesbaden: VS, p. 1-13.

Hof, Chr. & Rosenberg, H. (2017): Erwachsenenbildung. In: Staatslexikon der Görres-Gesellschaft. 8. Auflage.

Hof, Chr. (2017): Is there space for ‘Bildung’ and ‘Transformative Learning’ in the lifelong learning Discourse? In: A. Laros/Th. Fuhr/Ed. Taylor (Eds.): Transformative Learning meets Bildung. Dodrecht, NL: Sense Publishers, pp. 269-280.

Hof, Chr. (2016): Wissen und Lernen. Versuch einer Systematisierung. In: Hessische Blätter für Volksbildung 3/2016, p. 205-213.

Hof, Chr. & Förster, J. (2016): Sozialisationstheoretische Grundlagen der Organisationspädagogik. In: M. Göhlich u.a. (Eds.): Handbuch Organisationspädagogik. Wiesbaden: Springer (DOI: 10.1007/978-3-658-07746-4_16-1).

Hof, Chr./Carstensen, N. (2015): Das Konzept des informellen Lernens auf dem Prüfstand. In: G. Niedermair (Ed.): Informelles Lernen. Schriften zur Berufs- und Betriebspädagogik. Linz: Trauner-Verlag, p. 125-140.

Hof, Chr. (2014): Erwachsenenpädagogische Dimensionen des Sozialraums. Eine Spurensuche. In: Erwachsenenbildung (2014) 3, p. 6-9.

Hof, Chr. (2014): Familiengründung als Übergang im Erwachsenenalter. Anschlüsse für eine Pädagogik der Übergänge. In: Chr. Hof/M. Meuth/A. Walther (Eds.): Pädagogik der Übergänge. Weinheim/Basel: Beltz Juventa, p. 128-145.

Walther, A./Hof, Chr./Meuth, M. (2014): Vermittlung und Aneignung in Lebenslauf und Biographie. Perspektiven einer Pädagogik der Übergänge. In: Chr. Hof/M. Meuth/A. Walther (Eds.): Pädagogik der Übergänge. Weinheim/Basel: Beltz Juventa, p. 218-240.

Hof, Chr. & Maier-Gutheil, C. (2014): Übergänge im Erwachsenenalter. In: Chr. Hof/M. Meuth/A. Walther (Eds.): Pädagogik der Übergänge. München: Juventa.

Hof, C. (2012): Wissenstheorie. In: B. Schäffer/O. Dörner (Eds.): Handbuch Qualitative Erwachsenenbildungs- und Weiterbildungsforschung. Opladen u.a.: Barbara Budrich, p. 50-62.

Hof, Chr. (2011): Theorien des Wissens und der Kompetenzen. In: Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung. edited by Th. Fuhr/Ph. Gonon/Chr. Hof. Paderborn 2011: Schöningh / UTB, p. 219-226.

Hof, Chr. (2011): Lehren in der Erwachsenenbildung. In: Handbuch Erwachsenenbildung/Weiterbildung.Hrsg. edited by Th. Fuhr/Ph. Gonon/Chr. Hof. Paderborn 2011, p. 399-413.

Hof, C./Fischer, M.E. (2010): Lifelong Learning as Continuity and Transformation. A qualitative longitudinal Study about Adult's Biographies of Learning and Teaching. In: M. Horsdal (Ed.): Communication, Collaboration, Creativity. Research in Adult Learning. Odense: University of Southern Denmark Press, S. 37-52.

Hof, C./Kade, J./Fischer, M.E. (2010): Serielle Bildungsbiographien – Auf dem Weg zu einem qualitativen Bildungspanel zum Lebenslangen Lernen. In: Zeitschrift für Pädagogik, Jg. 56, H. 3, S. 328-339.