Publikationen

Publikationen in Peer-reviewed Journals

Beißert, H., Bayer, S., Gönültaş, S. & Mulvey, K.L. (in press). Language as the Bridge to Integration. In E. Gutzwiller-Helfenfinger, H.J. Abs & K. Göbel (Hrsg.) The Challenge of Radicalisation and Extremism. Integrating Research on Migration and Citizenship Education. Brill Education Book Series Moral Development and Citizenship Education.

Beißert, H., & Mulvey, K. L. (2022). Inclusion of Refugee Peers–Differences Between Own Preferences and Expectations of the Peer Group. Frontiers in Psychology, 925.

Flacke, L. & Beißert, H. (2022). Inklusionsentscheidungen deutscher und bildungsinländischer Studierender gegenüber internationalen Studierenden in Deutschland – Die Rolle von Sprachkenntnissen und kultureller Ähnlichkeit. Beiträge zur Hochschulforschung, 2-3, 128-142.

Szekely, L., Bonefeld, M., & Beißert, H. (2022). Teachers’ ratings of social exclusion among students: The role of situational information and the ethnic origin of the excluded student based on the example of Syrian refugees. Open Psychology, 4(1), 132-151.

Bonefeld, M. & Beißert, H. (2022). Opportunities and Limitations of Using the Linguistic Category Model as a Measure of Teachers’ Implicit Stereotypes in Germany. Learning and Instruction.

Beißert, H., Staat, M., & Bonefeld, M. (2021). The role of ethnic origin and situational information in teachers’ reactions to social exclusion among students. Social Psychology of Education, 24(6), 1511-1533.

Marksteiner, T., Janson, M.P. & Beißert, H. (2020). Social Belonging as Compensator: The Moderating Role of Social Belonging for the Relation between Bullying and Well-being among Adolescents Worldwide. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie.

Beißert, H., & Bonefeld, M. (2020). German Pre-service Teachers’ Evaluations of and Reactions to Interethnic Social Exclusion Scenarios. Frontiers in Education, 5:586962. doi:10.3389/feduc. 2020.586962

Beißert, H., Gönültaş, S. & Mulvey, K.L. (2019). Social Inclusion of Refugee and Native Peers Among Adolescents: It is the Language that Matters! Journal of Research on Adolescence, 30 (1), 219-233.

Beißert, H., Köhler, M., Rempel, M. & Kruyen, P.M. (2019). Ein Vergleich traditioneller und computergestützter Methoden zur Erstellung einer deutschsprachigen Need for Cognition Kurzskala. Diagnostica, 66 (1), 37-49.

Beißert, H., Mulvey, K.L. & Killen, M. (2018). Children’s act evaluation and emotion attribution reasoning concerning different moral transgressions. Merrill Palmer Quarterly.

Beißert, H.M. & Hasselhorn, M. (2016). Individual differences in moral development: Does intelligence really affect children’s moral reasoning and moral emotions? Frontiers in Psychology, Section Developmental Psychology,(7:1961). doi:10.3389/fpsyg.2016.01961.


Weitere Publikationen

Beißert, H. (accepted). Ethnicity and Race. Bloomsbury Education and Childhood Studies.

Beißert, H. (accepted). Friendship and Peer Cultures. Bloomsbury Education and Childhood Studies.

Beißert, H. (accepted). Migration and Mobility. Bloomsbury Education and Childhood Studies.

Beißert, H. (2021). Erlebnispädagogik meets Moralpsychologie. In P. Schettgen, A. Ferstl & B. Bous (Hrsg.), Einmischen necessary – Warum die Gesellschaft Freigeister braucht. Augsburg: ZIEL-Verlag

Beißert, H. & Mulvey, K.L. (2020). The openness of children and adolescents towards Syrian refugees in Germany. Canadian Diversity, 17(2), 17-22.

Beißert, H. & Gutzwiller-Helfenfinger, E. (2019). Geschlechtsunterschiede bei sozialer Ausgrenzung und Mobbing. The Inquisitive Mind.

Beißert, H. (2018). Erlebnispädagogik meets Sozialpsychologie. Chancen und Möglichkeiten der Erlebnispädagogik zur Reduktion von Vorurteilen, Anfeindungen und Konflikten. In P. Schettgen, A. Ferstl & B. Bous (Hrsg.), Einmischen possible! Die gesellschaftspolitische Dimension der Erlebnispädagogik (S. 174-184). Augsburg: ZIEL-Verlag.

Beißert, H., Hasselhorn, M., & Lösche, P. (2014). Möglichkeiten und Grenzen der Frühprognose von Hochbegabung. In M. Stamm (Hrsg.), Handbuch Talententwicklung (S. 415-425). Bern, Schweiz: Hans Huber.

Beißert, H., Köhler, M., Rempel, M., & Beierlein, C. (2014). Eine deutschsprachige Kurzskala zur Messung des Konstrukts Need for Cognition: Die Need for Cognition Kurzskala (NFC-K) (Gesis-Working Papers, Bd. 32). Köln: GESIS - Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften.


Herausgeberschaften

McGuire, L., Conry-Murray, C., Hitti, A., & Beißert, H. (2022). Research Topic: Group Norms and Moral Development: Reasoning & Cognition Across The Lifespan. Frontiers in Psychology.

Beißert, H. & Marksteiner, T. (2020). Special Issue: Social Relations in Educational Settings: Why Social Exclusion and Belonging Matter, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 52(3-4).

Beißert, H. & Marksteiner, T. (2021). Special Issue: Social Relations in Educational Settings: Why Social Exclusion and Belonging Matter, Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 53(1-2).