Team

Prof. Dr. Angela Grimm

Publikationen

Monographien

Grimm, A. & Cristante, V. (2022.). Deutsch als Zweitsprache - DaZ. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

[Rezension: Info DaF 50.2/3 (2023); DAZ-Portal 25a/1, Juli 2023]

Grimm, A. (2010). The development of early prosodic word structure in child German: Simplex words and compounds. http://opus.kobv.de/ubp/volltexte/2010/4319/.

Grimm, A. (2001). Die Repräsentation phonologischer Merkmale im Spracherwerb: Eine optimalitätstheoretische Einzelfallanalyse. Unveröffentlichte Diplomarbeit, Universität Potsdam.


Herausgeberschaften

Müller, A., Geist, B. & Grimm, A. (2016). (Vor-)Schulkinder mit Deutsch als Zweitsprache im Fokus von Spracherwerbsforschung und Sprachdidaktik. Special Issue Diskurs Kindheits- und Jugendforschung.

Grimm, A., Müller, A. Hamann, C. & Ruigendijk, E. (2011). Comprehension-Production Asymmetries in Child Language. Berlin, New York: de Gruyter, SOLA 43.


Beiträge in Zeitschriften und Sammelbänden

Grimm, A. & Domahs, U. (angen.). The acquisition of consonant clusters and word stress by early second language learners of German: Evidence for cross-linguistic influence? Linguistic Approaches to Bilingualism.

Grimm, A. (2022). The use of the LITMUS Quasi-Universal Nonword Repetition Task to identify DLD in monolingual and early second language learners aged 8 to 10. Languages, 7(3), 218 doi.org/10.3390/languages7030218.

Grimm, A. (2022). Schwierigkeiten im Erwerb des Lesens und Schreibens. In Olfert, H. (Hrsg.), Erstlesen, Erstschreiben. Hohengehren: Schneider Verlag, 320-345.

Grimm, A. & Schulz, P. (2021). Phonology and semantics: markers of SLI in bilingual children at age 6? In Grohmann, K. & Armon-Lotem, S. (Hrsg.), LITMUS in Action. Comparative Studies across Europe. Amsterdam: Benjamins, 263 - 299.

Grimm, A. & Hübner, J. (angen.). Nonword repetition by bilingual learners of German. The role of language-specific complexity. In dos Santos, C. & de Almeida, L. (Hrsg.), Bilingualism and Specific Language Impairment. Amsterdam: Benjamins.

Lausecker, A., Schulz, P. & Grimm, A. (2021). Der Erwerb der Wortbetonungsregeln im frühen Zweitspracherwerb des Deutschen. In Scherger, A.L., Lütke, B., Montanari, E., Müller, A. und Richard-Brede, J. (Hrsg.): Deutsch als Zweitsprache - Forschungsfelder und Ergebnisse. Beiträge aus dem 15. Workshop Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit: Fillibach bei Klett, 161-181.

Cristante, V., Musan, R. & Grimm, A. (2020). Do children understand causal coherence relations earlier than adversative ones? - Weil, denn, aber, and dagegen. In: Gabriel,C., Peskova, A. & Selig, M. (Hrsg.): Contact, variation, and change in Romance and beyond. Studies in honor of Trudel Meisenburg. Berlin: Erich Schmidt, 399–418.

Grimm, A. & Müller, A. (2019). Teilkompetenzdiagnostik: Syntax und Morphologie. In Jeuk, S. & Settineri, S. (Hrsg.), Handbuch Sprachdiagnostik Deutsch als Zweitsprache. Berlin: De Gruyter, 323-348.

Schulz, P. & Grimm, A. (2018). The age factor revisited: Timing in acquisition interacts with age of onset in bilingual acquisition. Frontiers in Psychology, doi: 10.3389/fpsyg.2018.02732.

Grimm, A. & Schulz, P. (2017). Die Rolle von Risikofaktoren für die Diagnose von SSES bei ein- und mehrsprachigen Kindern. In Otto C., Fritzsche, T. Yetim, Ö. & Adelt, A. (Hrsg.). Sprachwissenschaft trifft Sprachtherapie. Beiträge zum 10. Herbsttreffen des Verbandes Patholinguistik e.V. Potsdam: Universitätsverlag Potsdam, 21-49.

Schulz, P., Grimm, A., Schwarze, R. & Wojtecka, M. (2017). Spracherwerb bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache: Chancen und Herausforderungen. In Hartmann, U., Hasselhorn, M. & Gold, A. (Hrsg.), Entwicklungsverläufe verstehen – Individuelle Förderung wirksam gestalten. Stuttgart: Kohlhammer, 190 - 206.

Müller, A., Geist, B., & Grimm, A. (2016). Editorial. In Müller, A., Geist, B., & Grimm, A. (2016) (Hrsg.), (Vor-)Schulkinder mit Deutsch als Zweitsprache im Fokus von Spracherwerbsforschung und Sprachdidaktik. Special Issue Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 3-7.

Grimm, A. & Schulz, P. (2016). Warum man bei mehrsprachigen Kindern dreimal nach dem Alter fragen sollte: Sprachfähigkeiten simultan-bilingualer Lerner im Vergleich mit monolingualen und frühen Zweitsprachlernern. In Müller, A., Geist, B., & Grimm, A. (Hrsg.), (Vor-)Schulkinder mit Deutsch als Zweitsprache im Fokus von Spracherwerbsforschung und Sprachdidaktik. Special Issue Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 27-42.

Grimm, A. (2016.). Quatschwörter nachsprechen – gleiche Anforderungen für alle Kinder? In Müller, A., Geist, B., & Grimm, A. (Hrsg.), (Vor-)Schulkinder mit Deutsch als Zweitsprache im Fokus von Spracherwerbsforschung und Sprachdidaktik. Special Issue Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 113-117.

Schwarze, R., Wojtecka, M. Grimm, A. & Schulz, P. (2015). Finiteness and verb placement in early second language learners with SLI. In Hamann, C. & Ruigendijk, E. (Hrsg.), Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition 13 (GALA 13). Cambridge: CUP, 429-445.

Grimm, A. & Schulz P. (2014a). Specific Language Impairment and Early Second Language Acquisition: The Risk of Over- and Underdiagnosis. Child Indicators Research, 7 (4), 821-841. DOI 10.1007/s12187-013-9230-6.

Grimm, A. & Schulz, P. (2014b). Sprachfähigkeiten von Kindern mit DaZ bei Schuleintritt. In B. Lütke & I. Petersen (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache: erwerben, lernen und lehren. Beiträge zum 9. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund. Stuttgart: Klett Fillibach, 35-50.

Schulz, P., Grimm, A., Geist, B. & Voet Cornelli, B. (2014). Cammino – Mehrsprachigkeit am Übergang zwischen Kita und Grundschule. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Ed.), Bildungsforschung 2020 - Herausforderungen und Perspektiven. Berlin: BMBF, 281-284.

Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz, P. (2013). Finiteness and Verb Placement in German: A Challenge for Early Second Language Learners? In Amaro, J.C., Judy, T. & Pascual y Cabo, D. (Hrsg.), Proceedings of Generative Approaches to Second Language Acquisition 12 (GASLA 12) Somerville, MA: Cascadilla Press, 211-221.

Wojtecka, M., Koch, C., Grimm, A. & Schulz, P. (2013). What is easier to understand than true negatives? Acquisition of sentence negation in German. In Stavrakaki, S., Lalioti, M. & Konstantinopoulou, P. (Hrsg.), Proceedings of Generative Approaches to Language Acquisition 12 (GALA 12). Cambridge: Cambridge Scholar Publishing, 251-260.

Schulz, P. & Grimm, A. (2012). Erst- und Zweitspracherwerb. In Drügh, H., Komfort-Hein, S., Krass, A., Meier, C., Rohkowski, G., Seidel, R. & Weiß, H. (Hrsg.), Einführung in die Germanistik. J.B. Metzler, Stuttgart/Weimar, 155-172.

Grimm, A. & P. Schulz (2012). Das Sprachverstehen bei frühen Zweitsprachlernern: Erste Ergebnisse der kombinierten Längs- und Querschnittstudie MILA. In Ahrenholz, B. (Hrsg.), Einblicke in die Zweitspracherwerbsforschung und ihre methodischen Verfahren. (Reihe DaZ-Forschung. Deutsch als Zweitsprache, Mehrsprachigkeit und Migration Bd. 1). Berlin/Boston: De Gruyter, 195-218.

Grimm, A. (2012). Die Lexikon-Prosodie-Schnittstelle und ihre Bedeutung für Kinder mit Sprachentwicklungsstörungen. In Kauschke, C. & Ott, S. (Hrsg.), Prosodie und Kindersprache: Bedeutung der Prosodie und ihrer Schnittstellen für Spracherwerb und Sprachtherapie. Immenhausen: PROLOG, 45-76.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2012). Praktiken der Sprachstandserhebung bei mehrsprachigen Kindern – erste Erkenntnisse aus dem Projekt cammino. In Jeuk, S. & Schäfer, J. (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache in Kindertageseinrichtungen und Schulen: Aneignung, Förderung, Unterricht. Beiträge aus dem 7. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund. Klett: Filibach, 43-74.

Geist, B. & Grimm, A. (2012). …, weil der Igel im Winter schläft. Diagnostik und Förderung der Nebensatzbildung DaZ-Kindern. Grundschule Deutsch 36, Themenheft 36 ‚Wörter und Sätze', 24-26.

Grimm, A. & Geist, B. (2012). Wie erwerben DaZ-Kinder Nebensätze und Konjunktionen? Erste Ergebnisse aus dem Projekt MILA. Grundschule Deutsch 36, Themenheft 36 ‚Wörter und Sätze', 43.

Grimm, A., Müller, A. Hamann, C. & Ruigendijk, E. (2011). Introduction. In Grimm, A., Müller, A. Hamann, C. & Ruigendijk, E. (Hrsg.), Comprehension-Production Asymmetries in child language (SOLA 43), Berlin, New York: de Gruyter, 1-16.

Wojtecka, M., Koch, C., Grimm, A. & Schulz, P. (2011). Production and comprehension of sentence negation in child German. In Grimm, A., Müller, A. Hamann, C. & Ruigendijk, E. (Hrsg.), Comprehension-Production Asymmetries in child language. Berlin, New York: de Gruyter, SOLA-43, 217-246.

Labonté, U., Grimm, A., Kersten, A., Kleissendorf, B., Strecker, G. & Schulz, P. (2009). Deutsche Sprache, schwere Sprache? Forschung in Frankfurt, 66-71.

Grimm, A. (2009). Die Entwicklung des Prosodischen Wortes im Deutschen: Simplizia und Komposita. Spektrum Patholinguistik 2, 51-68.

Sahel, S., Nottbusch, G., Grimm, A., & R. Weingarten (2008). Written production of German compounds: Effects of lexical frequency and semantic transparency. Written language and literacy 11 (2), 211-227.

Grimm, A. (2007). The prosodic structure of single words and word combinations: Evidence from the early multiword stage in German. In: Cole, J. & Hualde, J. (Hrsg.), Papers in Laboratory Phonology 9. Berlin, New York: Moulton de Gruyter, 287-314.

Grimm, A. (2006). Intonational pattern and word structure in early child German. In: Bramman, D., Magnitskaia, T. & Zaller, C. (Hrsg.), Proceedings of the 30th Annual Boston Conference on Language Development. Somerville, MA: Cascadilla Press, 237-248.

Grimm, A. & J. Trommer (2005). Constraints on the acquisition of simplex and complex words in German. Proceedings of EUROSPEECH 2005, Lisbon, 45-48.

Nottbusch, G., Grimm, A., Weingarten, R., & U. Will (2005). Syllabic structures in typing: Evidence from deaf writers. Reading and Writing 18(6), 497-526.

Poster

Cristante, V., Schimke, S., Grimm, A. (2019): Passivstrukturen im Deutschen. Ein Stolperstein für DaZ-Lernende? Workshop "Deutsch als Zweitsprache, Migration und Mehrsprachigkeit ". Mainz, 15/16.11.2019.

Hübner, J. & Grimm, A. (2017): Are there age of onset effects in vowel discrimination? Evidence from Turkish-German bilingual children. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Palma de Mallorca, 7.-9. September 2017.

Hübner, J. & Grimm, A. (2017): Nonword repetition by bilingual learners of German: The role of phonological complexity. International Congress for the Study of Child Language (IASCL), Lyon, 17.-21. Juli 2017.

Grimm, A. & Schulz, P. (2015). Language assessment at age 4 for bilingual learners of German: How many norms do we need? Bi-SLI Conference Tours, 2.-4. Juli 2015.

Geist, B., Voet Cornelli, B., Grimm, A., Schulz, P. (2014). How high is the risk of language misdiagnosis in multilingual children? New evidence from early second language learners of German. IASCL, Amsterdam, 13.-19. Juli 2014.

Grimm, A. (2013). Language-specific influences on NRT: Evidence from monolingual children and early second language learners of German. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Oldenburg, 5.-7. September 2013.

Schulz, P., Grimm, A., Wojtecka, M. & Schwarze, R. (2013). Project MILA: The role of migration background and language impairment in children's language achievement. Bilanzworkshop des Forschungszentrums IDeA, 16. Mai 2013.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2013). Sprachliche Kompetenzen simultan bilingualer Kinder im Deutschen in LiSe-DaZ – Brauchen wir eine bilinguale Norm? 14. Wissenschaftliches Symposium des dbs in Köln, 22./23. Februar 2013.

Geist, B., Schulz, P., Grimm, A. & Voet Cornelli, B. (2012). How good are teachers in assessing the language skills of early successive bilingual children? Conference on Bilingual and Multilingual Interaction, Bangor (UK), 30. März - 1. April 2012.

Wojtecka, M., Koch, C., Grimm, A. & Schulz, P. (2011). What is easier to understand than true negatives? Acquisition of sentence negation in German. Generative Approaches to Language Acquisition (GALA), Thessaloniki (Griechenland), 5.-7. September 2011.

Grimm, A., Schwarze, R., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2011). Predictors of SLI in eL2 acquisition – same or different than for monolinguals? COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, St. Paul's Bay (Malta), 28. – 30. November 2011.

Geist, B., Schulz, P., Grimm, A. & Voet Cornelli, B. (2011). How good are teachers in assessing the language skills of early successive bilingual children? COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, St. Paul's Bay, (Malta), 28. – 30. November 2011.

Schwarze, R., Grimm, A. Wojtecka, M., Ritter, A., Voet Cornelli B. & Schulz, P. (2011). Indikatoren für Sprachentwicklungsstörungen im frühen Zweitspracherwerb. 12. Wissenschaftliches Symposium des dbs, München, 28.-29. Januar 2011.

Grimm, A., Wojtecka, M., Ritter, A. & Schulz, P. (2010). Comprehension of exhaustive wh-questions in eL2 and L1 learners of German – cross-linguistically uniform or language-specific acquisition? Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston (USA), 5.-7. November 2010.