STAND September 2023
(*peer-reviewed)
Monographs and edited volumes | Papers in journals, books, and conference proceedings | Unpublished papers
Voet
Cornelli, B., Geyer, S., Müller, A., Lemmer, R. & Schulz, P. (2023). Vom
Sprachprofi zum Sprachförderprofi. Linguistisch fundierte Sprachförderung in Kita
und Grundschule. (2. Auflage). Weinheim: Beltz. (215 Seiten).
[Rezensionen: Garciá,
M. (2022). Informationen Deutsch als Fremdsprache, 49 (2-3), 264-266
Zellerhoff, R. (2023). Rezension: Vom Sprachprofi zum
Sprachförderprofi. Frühe Bildung, 12:
221-222 (2023)
Voet
Cornelli, B., Geyer, S., Lemmer, R., Müller, A. & Schulz, P.
(2022). Vom Sprachprofi zum Sprachförderprofi. 160
Karten für die linguistisch fundierte Sprachförderung in Kita und Grundschule. Weinheim:
Beltz.
[Rezensionen: Lernen
Fördern, Heft 3/22, S. 18 Zellerhoff, R. (2023). Rezension: Vom Sprachprofi zum
Sprachförderprofi. Frühe Bildung, 12:
221-222 (2023)]
*Hollebrandse,
B., Kim, J., Pérez-Leroux, A.T. & Schulz, P. (eds.) (2018). T.O.M
and Grammar. Thoughts on Mind and Grammar: A Festschrift in honor of Tom Roeper. University
of Massachusetts Occasional Papers in Linguistics (UMOP) 41. Amherst:
University of Massachusetts, Graduate Linguistics Student Association.
*Schulz,
P., Gawlitzek, I. & Wöllstein, A. (Eds.) (2017). Monolingual
and bilingual language acquisition: Harvesting the fruits from the grammar tree. Zeitschrift
für Sprachwissenschaft. Special Issue, 36(1).
Gold,
A. & Schulz, P. (2014). Sprachförderung
in Kindertageseinrichtungen in Frankfurt am Main. Expertise für
die Stadt Frankfurt am Main (82 Seiten). http://www.frankfurt.de/sixcms/media.php/738/Expertise_Gold_Schulz.pdf
*Schulz,
P. & Friedmann, N. (Eds.) (2011). Specific
Language Impairment (SLI) across languages: Properties and possible loci [Special
issue]. Lingua, 121(3).
*Schulz,
P. & Tracy, R. (2011). Linguistische Sprachstandserhebung – Deutsch als
Zweitsprache (LiSe-DaZ). Göttingen: Hogrefe Verlag.
[Rezension: Zellerhoff,
R. (2012). LOGOS INTERDISZIPLINÄR, 20:1, 68–69]
[Rezension: Förster, A.
(2012). Sprachheilarbeit, 4, 213–214]
[Lexikoneintrag in M. A. Wirtz (2014) (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der
Psychologie (17. Aufl., S. 971). Bern: Verlag Hans Huber.]
*Schulz,
P. (2003). Factivity:
Its nature and acquisition. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. Linguistische
Arbeiten 480. [Rezension: Hollebrandse, B. (2002). GLOT International,
6: 9/10, 304–306.]
Penner,
Z., Schulz, P. & Wymann, K. (Eds.) (1999). Normal and impaired language
acquisition. Studies in lexical, syntactic, and phonological development II.
Fachgruppe Sprachwissenschaft, Universität Konstanz. Arbeitspapier Nr. 105.
*Perovic, A., Arche, M.J., Quer, Q., Schaeffer, J. & Schulz, P., van
Hout, A. (submitted).
Raising awareness: The need for changes to the linguistics teaching in SLT
training. Languages, Society, and Policy.
*Makrodimitris, C. & Schulz, P. (submitted).
Comprehension of before and after in
moolingual school-aged Greek children: the event-semantic kindergarten path
effect. Journal of Child Language.
*Weicker, M., Heßler-Reusch, L., Schulz, P. (resubmitted). The construal of telicity: an experimental study on German adjectival
resultatives. Glossa.
Weicker, M. & Schulz, P. (2024). Children and adults
privilege linguistic over visual information when creating comparison classes
for prenominal gradable adjectives. https://doi.org/10.16995/glossa.9912
Voet Cornelli, B.; Lemmer, R.; Schulz, P. (2023).
Heterogenität im Kontext von Mehrsprachigkeit – Diagnostik mit dem Verfahren
LiSe-DaZ®. Sprachtherapie aktuell: Forschung – Wissen – Transfer 10(2):
23. Wissenschaftliches Symposium des dbs e. V. e2023-30, [click]
*Grohe, L. & Schulz, P. (2022). Big Round Clocks and Blue Square Tables: Adjective
Ordering Preferences in Elicited Child and Adult Production. In Y. Gong & F. Kpogo (Eds.), Proceedings of the 46th
annual Boston University Conference on Language Development (pp. 242-244). Somerville,
MA: Cascadilla Press.
*Schulz, P. (2022). Heterogeneity in bilingualism and autism: two of a
kind? Linguistic Approaches to Bilingualism, 12:1, 76-81. https://doi.org/10.1075/lab.21067.sch
Lemmer, R., Lausecker, A., Voet Cornelli, B., Geyer, S. & Schulz,
P. (2022). Sprachförderprofis – Professionalisierung von
Sprachförderkräften in Kindertagesstätten und Schulen (S.
41–45). In Hessisches Kultusministerium (Hrsg.), Frühe
Deutschförderung in Vorlaufkursen. Eine Handreichung für Grundschulen.
Wiesbaden.
*Pèrez-Leroux, A., Roberge, Y., Lowles, A. & Schulz, P. (2022). Structural diversity does not affect the development of
recursivity: The case of possession in German. Language
Acquisition, 29:1, 54-78. DOI: 10.1080/10489223.2021.1965606
Grimm, A. & Schulz, P. (2021). Phonology and semantics: markers of SLI in bilingual
children at age 6? In S. Armon-Lotem & K. Grohmann
(eds.), Language Impairment in Multilingual Settings. LITMUS in Action
across Europe [TiLAR 29] (pp. 263-299). Amsterdam: Benjamins.
Lemmer, R., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2021). Warum Sprachdiagnostik bei
Mehrsprachigkeit von besonderer Bedeutung ist. Praxis
Sprache, 4, 204–210.
*Freitag, C. M., Noterdaeme, M., Snippe, K., Schulz, P., Kim,
Z. & Teufel, K. (2021). Entwicklungsstörungen der Sprache
und des Sprechens nach ICD-11. Zeitschrift für Kinder- und
Jugendpsychiatrie und Psychotherapie, 1–12.
*Li, D., Grohe, L., Schulz, P. & Yang, C. (2021). The distributional learning of recursive structures.
In D. Dionne & L.-A. Vidal Covas (Eds.), Proceedings of the 45th
annual Boston University Conference on Language Development (pp.
471–485). Somerville, MA: Cascadilla Press.
*Makrodimitris, C. & Schulz, P. (2021). Iconic sentences are not always easier: evidence from
bilingual Greek-German children. In D. Dionne & L.-A. Vidal
Covas (Eds.),Proceedings of the 45th annual Boston University Conference on
Language Development (pp. 528–541). Somerville, MA: Cascadilla Press.
*Sanfelici, E. & Schulz, P. (2021). Can frequency account for the
grammatical choices of children and adults in nominal modification contexts?
Evidence from elicited production and child-directed speech.
Languages, 6, 35.
*Makrodimitris, C. & Schulz, P. (2021). Does timing in acquisition modulate
heritage children's language abilities? Evidence from the Greek LITMUS Sentence
Repetition Task. Languages, 6, 49, Special Issue on Heritage
Languages in Germany.
Lausecker, A., Grimm, A. & Schulz, P. (2021). Zum
Erwerb der Wortbetonungsregeln im frühen Zweitspracherwerb des
Deutschen. In A.-L. Scherger, B. Lütke, E. Montanari, A. Müller &
J. Ricard Brede, Julia (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache -
Forschungsfelder und Ergebnisse (pp. 163–183). Stuttgart: Fillibach
bei Klett.
Makrodimitris, C. & Schulz, P. (2021). DaZ ab Sechs:
Ein Projekt zum Erwerb temporaler Subjunktoren bei griechisch-deutschen
Lernern. In A.-L. Scherger, B. Lütke, E. Montanari, A. Müller & J. Ricard
Brede, Julia (Hrsg.), Deutsch als Zweitsprache - Forschungsfelder und
Ergebnisse (pp. 147–161). Stuttgart: Fillibach bei Klett.
Geyer, S., Voet Cornelli, B., Lausecker, A., Lemmer, R. & Schulz,
P. (2020). Kinder mit Deutsch als Zweitsprache am Übergang wirksam
fördern. Eine enge Kooperation von Kitas und Schulen in der Sprachförderung
zahlt sich aus. KiTa Aktuell, 32, 241–243.
*Sanfelici, S., Fery, C. & Schulz, P. (2020). What verb-final and V2 have in
common: evidence from the prosody of German restrictive relative clauses in
adults and children. Zeitschrift für Sprachwissenschaft.
*Weicker, M. & Schulz, P. (2020). Not all gradable adjectives are
vague – Experimental evidence from adults and children. In M.
Franke, N. Kompa, M. Liu, J. L. Mueller & Juliane Schwab (eds.), Proceedings of Sinn und Bedeutung
24 (pp. 406–422). Osnabrück University.
*Schulz, P. & Sanfelici, E. (2020). Children
are sensitive to the default verb order in German subordinate clauses: Evidence
from 'because' clauses in spontaneous speech. Proceedings of
the 44th Annual Boston University Conference on Language Development (pp.
548–561). Somerville, MA: Cascadilla Press.
*Weicker, M. & Schulz, P. (2020). Not everything needs to be big or
small: Evidence from children's interpretation of vague adjectives. Proceedings
of the 44th Annual Boston University Conference on Language Development (pp.
724-737). Somerville, MA: Cascadilla Press.
Schierbaum, S., Kucharz, D., Brandenburg, J., Ehm, J.-H., Hasselhorn, M.,
Huschka, S., Geyer, S., Lausecker, A., Lemmer, R. & Schulz, P. (2020).
TRIO - Gemeinsame Qualifizierung des Fachpersonals in Grundschule und
Kindertagesstätte zu alltagsintegrierter sprachlicher Bildung und
Sprachförderung in Kleingruppen. In C. Titz, S. Weber, H. Wagner, A. Ropeter,
S. Geyer & M. Hasselhorn (Eds.), Sprach- und Schriftsprachförderung wirksam
gestalten: Innovative Konzepte und Forschungsimpulse (pp. 110–131). Stuttgart:
W. Kohlhammer.
*Sanfelici, E., Trabandt. C. & Schulz, P. (2020). On the
nature of integrated V2 relative clauses: An acquisition study of the
alternation of verb-final and verb-second in German relative clauses in
children. In T. Biberauer, S. Wolfe & R. Woods (eds.), Rethinking Verb Second (Book
Series Rethinking Comparative Syntax) (pp. 790–809). Oxford University Press.
*Lemmer, R., Huschka, S., Geyer, S., Brandenburg, J., Ehm, J.-H. Lausecker,
A., Schulz, P. & Hasselhorn, M. (2019). Sind Fortbildungsmaßnahmen zu linguistisch fundierter
Sprachförderung wirksam? - Analysen zu den Kompetenzen von Fachkräften und
mehrsprachigen Kindern. Frühe Bildung, 8(4), 181–186.
Ehm, J.-H., Brandenburg, J., Geyer, S., Huschka, S., Lausecker, A., Lemmer,
R., Schierbaum, K., Kucharz, D., Schulz, P. & Hasselhorn,
M. (2019). TRIO - Kooperation
zwischen Grundschule und Kindertagesstätte: Alltagsintegrierte sprachliche
Bildung und Sprachförderung in Kleingruppen. In Projektatlas
BiSS-Trägerkonsortium (Hrsg.), BiSS-Entwicklungsprojekte: Ergebnisse
und Empfehlungen (pp. 19–25). Köln: Mercator-Institut für
Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache.
*Balaban, N., Schulz, P. & Friedmann, N. (2019). Is
Theory of Mind the basis for exhaustivity in wh-questions? Evidence from TOM
impairment after right hemisphere damage. Journal of Neurolinguistics;
52: 100853. https://doi.org/10.1016/j.jneuroling.2019.100853
Schulz, P. & Grimm, A. (2019). The age factor revisited: Timing in acquisition interacts
with age of onset in bilingual acquisition. Frontiers in
Psychology.
Kucharz, D., Koch, K., Hormann, O., Löffler, C., Heil, J., Kämpfe, K.,
Rezagholinia, S., Betz, T. Huschka, S., Schulz, P. und
Brandenburg, J. (2019). Sprache fördern – Sprache lernen – Sprache erfassen.
Möglichkeiten und Grenzen der Kombination kindbezogener Daten. In C. Donie, F.
Förster, M. Obermayr, A. Deckwerth, G. Kammermeyer, G. Lenske, M. Leuchter
& A. Wildemann (Hrsg.). Grundschulpädagogik zwischen Wissenschaft
und Transfer. Jahrbuch Grundschulforschung Bd. 23 (S. 390–401).
Wiesbaden: Springer VS.
Geyer, S., Voet Cornelli, B., Lemmer, R., Müller, A., Schulz,
P. (2019). Sprachförderung
für Schülerinnen und Schüler mit Deutsch als Zweitsprache: Mythen und Fakten.
In J. Ziehm, B. Voet Cornelli, M. Großmann, B. Menzel (Eds.), Schule
migrationssensibel gestalten S.11–13). Weinheim, Basel: Beltz.
*Weicker, M. & Schulz, P. (2019). Red train,
big train, broken train – Semantic aspects of adjectives in child
language. In T. Ionin & M. Rispoli (eds.), Three Streams of
Generative Language Acquisition Research. Selected papers from the 7th Meeting
of Generative Approaches to Language Acquisition–North America, University of
Illinois at Urbana-Champaign. Language Acquisition and Linguistic Disorders
63 (pp. 203–221). Amsterdam: Benjamins.
*Schulz, P. & Tracy, R. (2018). Revisiting the tolerance of
Universal Grammar. In B. Hollebrandse, J. Kim, J., A.T. Pérez-Leroux & P.
Schulz (eds.), T.O.M. and Grammar. Thoughts on Mind and Grammar: A
Festschrift in honor of Tom Roeper. University of Massachusetts
Occasional Papers in Linguistics (UMOP) 41 (pp. 129-145). Amherst:
University of Massachusetts, Graduate Linguistics Student Association.
Fekete, I., Schulz, P., & Ruigendijk, E. (2018). Exhaustivity in
single bare wh-questions: A differential-analysis of exhaustivity. Glossa:
a journal of general linguistics, 3(1), 96. http://doi.org/10.5334/gjgl.549
Schulz, P. (2018). Telicity in typical and impaired acquisition. In K.
Syrett and S. Arunachalam (Eds.), Semantics in Language Acquisition. Series:
Trends in Language Acquisition Research. Amsterdam:
Benjamins.
Weicker, M. & Schulz, P. (2018). Is clean the same as not dirty?
On the understanding of absolute gradable adjectives. In A. B.
Bertolini & M. J. Kaplan (eds.), Proceedings of the 42th Annual
Boston University Conference on Language Development (pp. 790–802).
Somerville, MA: Cascadilla Press.
Schulz, P. (2018). Zur Semantik von Verben im Spracherwerb. In S. Engelberg,
H. Lobin, K. Steyer & S. Wolfer (eds.), Wortschätze. Dynamik – Muster –
Komplexität. (=Institut für Deutsche Sprache, Jahrbuch 2017) (pp. 133–151).
Berlin, New York: de Gruyter.
*Müller, A., Schulz, P. & Tracy, R. (2018). Spracherwerb. in C. Titz,
S. Geyer, A. Ropeter, H. Wagner, S. Weber & M. Hasselhorn (Hrsg.),
Konzepte zur Sprach- und Schriftsprachförderung entwickeln. (S. 53–68).
Stuttgart: Kohlhammer.
*Tracy, R., Schulz, P. & Voet Cornelli (2018). Sprachstandsfeststellung im
Elementarbereich. In C. Titz, S. Geyer, A. Ropeter, H. Wagner, S.
Weber & M. Hasselhorn (Hrsg.), Konzepte zur Sprach- und
Schriftsprachförderung entwickeln. (S. 101–116). Stuttgart: Kohlhammer.
Grimm, A. & Schulz, P. (2017). Die Rolle von Risikofaktoren für die Diagnose von
SSES bei ein- und mehrsprachigen Kindern. In Otto C., Fritzsche, T.
Yetim, Ö. & Adelt, A. (eds.), Spektrum Patholinguistik 10 (pp.
21–48). Universitätsverlag Potsdam.
*Sanfelici, E., Trabandt, C & P. Schulz (2017). On German V2 “relative clauses": Linguistic theory
meets acquisition. In E. DiDomenica (Ed.), Syntactic Complexity
in Language Acquisition. Cambridge Scholars Press.
Schulz, P., Gawlitzek, I. & Wöllstein, A. (2017). Introduction. Monolingual and
bilingual language acquisition: Harvesting the fruits from the grammar tree.
Special Issue, Zeitschrift für Sprachwissenschaft, 36(1),
1–5. doi.org/10.1515/zfs-2017-0001
*Schulz, P. & Schwarze R. (2017). How robust is the
ban on nonfinite verbs in V2? Evidence from early second language learners of
German with and without SLI. Zeitschrift für Sprachwissenschaft, 36(1),
51–78. doi.org/10.1515/zfs-2017-0004
*Schulz, P., Grimm, A., Schwarze, R. & Wojtecka, M (2017). Spracherwerb bei Kindern mit Deutsch
als Zweitsprache: Chancen und Herausforderungen. In U.
Hartmann, M. Hasselhorn & A. Gold (Eds.), Entwicklungsverläufe verstehen –
Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern. Forschungsergebnisse des
Frankfurter IDeA-Zentrums (pp. 190–206). Stuttgart: Kohlhammer.
*Müller, A., Schulz, P., Geyer, S. & Smits, K.
(2017). Professionalisierung
von pädagogischen Fachkräften im Elementarbereich. In U.
Hartmann, M. Hasselhorn & A. Gold (Eds.), Entwicklungsverläufe verstehen –
Kinder mit Bildungsrisiken wirksam fördern. Forschungsergebnisse des
Frankfurter IDeA-Zentrums (pp. 441–454). Stuttgart: Kohlhammer.
*Foryś, M., Haman, E., Katsos, N. & Schulz, P. (2017).
Syntactic, Semantic and Pragmatic Correlates of the Acquisition of Exhaustivity
in Wh-Questions: A Study of Polish Monolingual Children. Language
Acquisition. Published online: 24 May 2016. DOI:10.1080/10489223.2016.1179744.
Kucharz, D., Schulz,
P. & Hasselhorn M. (2016). Brückenschlag zwischen alltagsintegrierter sprachlicher
Bildung und früher Sprachförderung, DIPF
informiert, 23, 18–20.
*Grimm, A. & Schulz,
P. (2016). Warum man bei mehrsprachigen Kindern
dreimal nach dem Alter fragen sollte: Sprachfähigkeiten simultan-bilingualer
Lerner im Vergleich mit monolingualen und frühen Zweitsprachlernern. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 11(1),
27–42.
*Schwarze, R., Wojtecka, M. Grimm, A. & Schulz,
P. (2015). Finiteness and verb
placement in early second language learners with SLI. In Hamann, C.
and Ruigendijk, E. (Eds.). Language Acquisition and Development:
Proceedings of GALA 2013 (pp. 429–445). Cambridge Scholars
Publishing.
*Müller, A., Höhle, B. & Schulz,
P. (2015). The interaction of
focus particles and information structure in acquisition. In Hamann,
C. and Ruigendijk, E. (Eds.). Language Acquisition and Development:
Proceedings of GALA 2013 (pp. 330–342). Cambridge Scholars
Publishing.
*Corinna Trabandt, Alexander Thiel, Emanuela
Sanfelici and Petra Schulz (2015). On the Acquisition of Ordinal Numbers in German. In
Hamann, C. and Ruigendijk, E. (Eds.). Language
Acquisition and Development: Proceedings of GALA 2013 (pp.
521–532). Cambridge Scholars Publishing.
*Schulz, P. (2015). Comprehensions of Exhaustive Wh-Questions. In
S. Armon-Lotem, J. de Jong & N. Meir (Eds.), Methods for assessing
multilingual children: disentangling bilingualism from Language Impairment (pp.
76–94). Book Series: Multilingual Matters.
*Grimm, A. & Schulz P. (2014). Specific language
impairment and early second language acquisition: the risk of over- and
underdiagnosis. Child Indicators Research, 7
(4), 821-841. (DOI 10.1007/s12187-013-9230-6).
Grimm, A. & Schulz,
P. (2014). Sprachfähigkeiten
von Kindern mit DaZ bei Schuleintritt. In B. Lütke & I. Petersen
(Eds.), Deutsch als Zweitsprache: erwerben,
lernen und lehren. Beiträge zum 9. Workshop Kinder mit
Migrationshintergrund (pp. 35–50). Stuttgart: Klett Fillibach. [Language
abilities of children with German as a second language at the start of
elementary school]
Müller, A., Smits, S., Geyer, S. & Schulz,
P. (2014). Was ist
Sprachförderkompetenz? Fachwissen und Handlungskompetenz von pädagogischen Fachkräften
in der vorschulischen Sprachförderung. In B. Lütke & I. Petersen
(Eds.), Deutsch als Zweitsprache: erwerben,
lernen und lehren. Beiträge aus dem 9. Workshop "Kinder mit
Migrationshintergrund (pp. 247–262). Stuttgart: Klett Fillibach.
Schulz, P., Grimm, A., Geist, B. & Voet Cornelli, B. (2014). cammino –
Mehrsprachigkeit am Übergang zwischen Kita und Grundschule. In
Bundesministerium für Bildung und Forschung (Ed.), Bildungsforschung 2020 - Herausforderungen und Perspektiven,
(p. 281–284). Berlin: BMBF.
Schulz, P. & Ruigendijk, E. (2014). Bericht der AG 1: Experimental and
theoretical approaches to relative clauses reconciled. Mitteilungen der DGfS Nr. 79, 24–29.
Müller, A., Geist, B. & Schulz,
P. (2013). Wissen und Handeln
von Sprachförderkräften im Elementar-und Primarbereich. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 4,
487–493. (http://www.budrich-journals.de/index.php/diskurs/article/view/15332).
Schulz, P. (2013). Sprachdiagnostik bei mehrsprachigen Kindern. Sprache, Stimme und Gehör, 37, 1–5.
Schulz, P. (2013). Wer versteht wann was? Sprachverstehen im frühen
Zweitspracherwerb des Deutschen am Beispiel der w-Fragen. In A.
Deppermann (Ed.), Das Deutsch der Migranten. Jahrbuch 2012 des Instituts für deutsche Sprache Mannheim (pp.
313-337). Berlin/Boston: De Gruyter.
Voet Cornelli, B., Schulz,
P. & Tracy, R. (2013). Sprachentwicklungsdiagnostik bei Mehrsprachigkeit: Eine
Herausforderung für die pädiatrische Praxis. Monatsschrift
Kinderheilkunde, 161, 911–917.
Wojtecka, M., Koch, C., Grimm, A. & Schulz,
P. (2013). What is easier to understand than true negatives?
Acquisition of Sentential negation in German. In S. Stavrakaki,
M. Lalioti and P. Konstantinopoulou (eds.), Advances
in Language Acquisition. Proceedings of GALA 2011 (pp.
251–259). Cambridge: Cambridge Scholar Publishing.
Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz,
P. (2013). Finiteness and verb placement in German: A challenge for
early second language learners? In J.C. Amaro, T. Judy and D.
Pascual y Cabo (Eds.), Proceedings of the 12th Generative
Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 2013)
(pp. 211–221). Somerville, MA: Cascadilla Proceedings
Project.
Grimm, A & Schulz,
P. (2012). Forschungsmethoden
der kombinierten Längs- und Querschnittsstudie MILA. In B. Ahrenholz
(Eds.), Einblicke in die
Zweitspracherwerbsforschung und ihre forschungsmethodischen Verfahren (pp.195–218).
Berlin/ New York: Mouton de Gruyter.
Meier, C., Schulz,
P. & Weiß, H. (2012). Sprachwissenschaft:
Einleitung. In Drügh, H., Komfort-Hein, S., Kraß, A., Meier,
C., Rohowski, G., Seidel, R. und Weiß, H. (Eds.), Germanistik. Sprachwissenschaft – Literaturwissenschaft –
Schlüsselkompetenzen (pp. 29–36). Stuttgart/ Weimar: J. B.
Metzler.
Schulz, P. (2012). Why and how
individual differences matter for linguistic theory and experimental research
but not for UG. Linguistic Approaches to Bilingualism,
2 (3), 298–303.
Schulz, P. & Grimm, A. (2012). Spracherwerb. In H. Drügh, S. Komfort-Hein, A.
Kraß, C. Meier,G. Rohowski, R. Seidel und H. Weiß (Eds.), Germanistik. Sprachwissenschaft – Literaturwissenschaft –
Schlüsselkompetenzen (pp. 155–172). Stuttgart/ Weimar: J. B.
Metzler.
Tracy, R. & Schulz,
P. (2012). Ein neuer Sprachtest
für Kinder mit DaZ: Linguistische Sprachstandsdiagnostik Deutsch als
Zweitsprache (LiSe-DaZ). Frühe
Bildung, 1(2), 111–113.
Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz,
P. (2012). Wie wird der
Sprachstand mehrsprachiger Kinder in pädiatrischen Vorsorgeuntersuchungen
erhoben? Erste Ergebnisse aus dem Projekt cammino.
In S. Jeuk & J. Schäfer (Eds.), Deutsch
als Zweitsprache in Kindertageseinrichtungen und Schulen. Aneignung, Förderung,
Unterricht. Beiträge aus dem 7. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund (pp.
43–73). Freiburg: Fillibach.
Grohe, L., Schulz,
P. & Müller, A. (2011). How Children
„Copy" Long-Distance Structures: The Production of Complex Wh-Questions in
German. In N. Danis, K. Mesh and H. Sung (Eds.), Proceedings of the 35th annual Boston University Conference
on Language Development (pp. 233–245). Somerville, MA:
Cascadilla Press.
Kersten, A., Geist, B., Voet-Cornelli, B. &
Schulz,
P. (2011). Mehrsprachigkeit.
Mythen und was dahinter steckt. KiTa
HRS, 4, 89–91.
Müller, A., Schulz,
P. & Höhle. B. (2011). How the understanding of focus particles develops:
evidence from child German. In Pirvulescu, M. et al. (Eds.), Selected Proceedings of the 4th Conference on Generative
Approaches to Language Acquisition North America (GALANA 2010) (pp.
163–171). Somerville, MA : Cascadilla Press.
*Müller, A., Schulz,
P. & Höhle, B. (2011). Pragmatic children:
How children interpret sentences with and without the focus particle
“only". In J. Meibauer & M. Steinbach (Eds.), Experimental Pragmatics/ Semantics (pp.
79–100). Amsterdam: Benjamins.
Schulz, P. & Friedmann, N. (2011). Specific Language
Impairment (SLI) across languages: Properties and possible loci.
[Special Issue] Lingua, 121(3), 333–338.
*Schulz, P. & Roeper, T. (2011). Acquisition of exhaustivity in
wh-questions: A semantic dimension of SLI? Lingua,
121(3), 383–407. (prefinal PDF) / (LINK)
Voet Cornelli, B., Geist, B. Kersten, A. & Schulz,
P. (2011). „... weil die kennen
die Kinder ja schon länger.“ Sprachdidaktische Argumente für eine enge
Kooperation von Kita und Eltern mit der Schule am Beispiel der Vorlaufkurse in
Hessen. Die Grundschulzeitschrift:
Sprachförderung, Heft 242/243.
*Wojtecka, M., Koch, C., Grimm, A. & Schulz,
P. (2011). Production and
comprehension of sentence negation in child German. In A. Grimm, A.
Müller, C. Hamann & E. Ruigendijk (Eds.), Production-Comprehension
asymmetries in child language. Proceedings der AG 3 der 30. Jahrestagung der
DGFS in Berlin (pp. 217–245). New York: De Gruyter, SOLA-
Series.
*Kieburg, A. & Schulz,
P. (2010). Input factors in
early verb acquisition: Do word order variability and word frequency of verbs
matter? In M. Anderssen, K. Berentzen & M. Westergaard
(Eds.), Optionality in the Input. Papers from
the GLOW 30 Workshop (Studies in Theoretical Psycholinguistics) (pp.
95-127). Berlin: Springer.
Kleissendorf, B. & Schulz,
P. (2010). Sprachstandserhebung zweisprachiger
Kinder in der Praxis am Beispiel Hessens. In Rost-Roth, M., (Eds.), DaZ - Spracherwerb und Sprachförderung Deutsch als
Zweitsprache. Beiträge aus dem 5. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund (pp.
139–157). Freiburg i. Br.: Fillibach.
*Koch, C., Schulz,
P. & Katsos, N. (2010). Do children compute
some or most scalar implicatures? – Evidence from German. In A.
Castro, J. Costa, M. Lobo & F. Pratas (Eds.), Language Acquisition and Development. Proceedings of GALA
2009 (pp. 252–263). Cambridge: Cambridge Scholars Press.
Ose, J. & Schulz,
P. (2010). Was fehlt Jonas – Ein Taschentuch oder
das Taschentuch? Eine Pilotstudie zum Artikelerwerb bei Kindern mit Deutsch als
Zweitsprache. In M. Rost-Roth (Eds.), DaZ
- Spracherwerb und Sprachförderung Deutsch als Zweitsprache. Beiträge aus dem
5. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund (pp. 79–97).
Freiburg i. Br.: Fillibach.
Schulz, P. (2010). Some notes on semantics and SLI. In A. Castro,
J. Costa, M. Lobo & F. Pratas (Eds.), Language
Acquisition and Development. Proceedings of GALA 2009 (pp.
391-406). Cambridge: Cambridge Scholars Press.
Labonté, U., Grimm, A., Kersten, A.,
Kleissendorf, B., Strecker, G. & Schulz, P. (2009). Deutsche Sprache – schwere Sprache? Einsichten aus
Spracherwerbsforschung und Sprachförderung. Forschung Frankfurt Nr. 3, 27. Jg., 68–73.
*Schulz, P., Kersten, A. & Kleissendorf, B. (2009). Zwischen
Spracherwerbsforschung und Bildungspolitik: Sprachdiagnostik in der frühen
Kindheit. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung
und Sozialisation, 29, 122–140.
Wenzel, R., Schulz,
P. & Tracy, R. (2009). Herausforderungen
und Potential der Sprachstandsdiagnostik – Überlegungen am Beispiel von
LiSe-DaZ. In H. H. Reich & H.-J. Roth (Eds.), Dokumentation der FörMig-Herbsttagung 2007: Von der
Sprachdiagnose zur Sprachförderung (pp. 45–70). Münster:
Waxmann.
Kersten, A., Ose, J. & Schulz,
P. (2008). Sprachförderung. In
Staatliches Schulamt Frankfurt & Stadtschulamt Frankfurt (Eds.), Übergang von der Kindertageseinrichtung in die Grundschule.
Handreichungen und Materialien (S. 2–24). frankfurter
werkgemeinschaft e.V. (fwg) – anerkannte Werkstatt für behinderte Menschen
(WfbM).
Schulz, P., Tracy, R. & Wenzel, R. (2008). Linguistische
Sprachstandserhebung – Deutsch als Zweitsprache (LiSe-DaZ): Theoretische
Grundlagen und erste Ergebnisse. In B. Ahrenholz (Hrsg.), Zeitspracherwerb. Diagnosen, Verläufe, Voraussetzungen. (pp.
17–41). Freiburg i. Br.: Fillibach.
*Kieburg, A. & Schulz,
P. (2008). The role of parental
input in early verb acquisition: Evidence from child German. In
S. Kern, F. Gayraud & E. Marsico (Eds.), Emergence
of Linguistic Abilities: From Gestures to Grammar (pp.
221–243). Cambridge: Cambridge Scholars.
Schulz, P. (2007a). Verzögerte Sprachentwicklung: Zum Zusammenhang zwischen
Late Talker, Late Bloomer und Spezifischer Sprachentwicklungsstörung.
In H. Schöler & A. Welling (Eds.), Sonderpädagogik
der Sprache. (= J. Borchert & H. Goetze (Eds.). Handbuch der Sonderpädagogik. Band 1, (pp.
178–190). Göttingen: Hogrefe Verlag.
Schulz, P. (2007b). Frühdiagnostik: Frühindikatoren und Verfahren zur
Früherkennung von Risikokindern. In H. Schöler & A. Welling
(Eds.), Sonderpädagogik der Sprache.
(= J. Borchert & H. Goetze (Eds.). Handbuch
der Sonderpädagogik. Band 1 (pp. 688–704). Göttingen: Hogrefe
Verlag.
Schulz, P. (2007c). Erstspracherwerb Deutsch: Sprachliche Fähigkeiten von
Eins bis Zehn. In U. Graf & E. Moser Opitz (Eds.), Diagnostik und Förderung im Elementarbereich und
Grundschulunterricht. Entwicklungslinien der Grundschulpädagogik.
Band 4, (pp. 67–86). Baltmannsweiler: Schneider Hohengehren.
*Roeper, T., Schulz,
P. , Pearson, B. & Reckling, I. (2007). From
singleton to exhaustive: the acquisition of wh-. In M. Becker
& A. McKenzie (Eds.), Proceedings of the 3rd Conference on the
Semantics of Underrepresented Languages in the Americas (SULA):
University of Massachusetts Occasional Papers in Linguistics 33 (pp. 87–102).
Amherst, MA.
*Schulz, P. & Kiese-Himmel, C. (2006). Verbverstehen und expressiver
Wortschatzumfang bei sprech-/sprachentwicklungsgestörten Kindern. L.O.G.O.S.
Interdisziplinär. Fachzeitschrift für Logopädie und andere
kommunikationstherapeutische und benachbarte Gebiete, Nr. 4, 14.
Jg., 244–252.
*Penner, Z., Schulz,
P. & Wymann, K. (2003). Learning
the meaning of verbs: What distinguishes language impaired from normally
developing children? Linguistics, 41:2, 289–319.
*Schulz, P. & Kiese-Himmel, C. (2003). Zusammenhang
zwischen Verbverstehen und aktivem Wortschatz bei Kindern mit
Sprachentwicklungsstörungen. In M. Gross & E. Kruse (Eds.), Aktuelle phoniatrisch-pädaudiologische Aspekte 2003/2004, Band
11 (pp. 197–200). Niebüll: Mediacombooks im Verlag Videel.
*Schulz, P. & Wittek, A. (2003). Opening doors and
sweeping floors: What children with specific language impairment know about
telic and atelic verbs. In B. Beachley, A. Brown & F. Colin
(Eds.), Proceedings of the 27th Annual Boston
University Conference on Language Development (pp. 727–738).
Somerville, MA: Cascadilla Press, Vol 2.
*Schulz, P. (2002). Getting the facts: Finite complements, factive verbs, and
their acquisition. GLOT International, 6: 9/10,
302–304.
*Schulz, P. (2002). The interaction of lexical-semantics, syntax and
discourse in the acquisition of factivity. In B. Skarabela, S.
Fish & A. H.-J. Do (Eds.), Proceedings of the 26th Annual Boston
University Conference on Language Development (pp. 584–595).
Somerville, MA: Cascadilla Press, Vol 2.
*Schulz, P. & Penner, Z. (2002). How you can eat the
apple and have it too: Evidence from the acquisition of telicity in German. In
J. Costa & M. J. Freitas (Eds.), Proceedings
of the GALA' 2001 Conference on Language Acquisition (pp.239–246).
Lisboa: Assoc. Portuguesa de Linguística.
*Schulz, P., Penner, Z. & Wymann, K. (2002). Comprehension
of resultative verbs in normally developing and language impaired children. In
F. Windsor, M. L. Kelly & N. Hewlett (Eds.), Investigations
in Clinical Phonetics and Linguistics (pp. 115–129). Mahwah,
NJ: Erlbaum.
*Schulz, P., Wymann, K. & Penner, Z. (2001). The early
acquisition of verb meaning in German by normally developing and language
impaired children. Brain and Language, 77,
407–418.
*Schulz, P. (2000). Children's interpretation of factive and non-factive
verbs in English. In M. Beers, B. van de Bogaerde, G. Bol, J. de Jong & C.
Rooijmans (Eds.), From Sound to Sentence. Studies on First
Language Acquisition (pp. 141–153). Groningen: Centre for
Language and Cognition.
*Pérez-Leroux, A. & Schulz,
P. (1999). The role of tense
and aspect in the acquisition of factivity: Children's interpretation of
factive complements in English, German and Spanish. First Language, Vol 19:1, 55, 29–54.
Schulz, P. (1999). Factive and non-factive verbs: Children's understanding of
their presuppositions. In Z. Penner, P. Schulz & K. Wymann (Eds.), Normal and impaired language acquisition. Studies in
lexical, syntactic, and phonological development II. Fachgruppe
Sprachwissenschaft, Universität Konstanz. Arbeitspapier Nr. 105, 83–107.
Penner, Z., Wymann, K. & Schulz,
P. (1999). Specific language
impairment revisited: Parallelism vs. deviance. A learning theoretical
approach. In Z. Penner, P. Schulz & K. Wymann (Eds.), Normal and impaired language acquisition. Studies in
lexical, syntactic, and phonological development II. Fachgruppe
Sprachwissenschaft, Universität Konstanz. Arbeitspapier Nr. 105, 1–26.
Schulz, P., Wymann, K. & Penner, Z. (1999). The acquisition of event
structure. An experimental study of normally developing and language impaired
children in German. In Z. Penner, P. Schulz & K. Wymann (Eds.), Normal and impaired language acquisition. Studies in
lexical, syntactic, and phonological development II. Fachgruppe
Sprachwissenschaft, Universität Konstanz. Arbeitspapier Nr. 105, 65–81.
*Schulz, P. (1997). How children understand complement clauses of factive and
non-factive verbs. In A. Sorace, C. Heycock & R. Shillcock (Eds.), Proceedings of the GALA '97 Conference on Language
Acquisition,(pp. 166–171). Edinburgh: University of Edinburgh.
Schulz,
P. (2002). Manual zur Transkription. Ms.,
Humboldt Universität zu Berlin.
Schulz, P. (2002). Relational Word Inventory (RWI). Ms., Humboldt
Universität zu Berlin.
Schulz, P. (2000). Eingangsdiagnostik. Aufgaben zur Erfassung von
Vorläuferfähigkeiten für den Schriftspracherwerb. Ms., Pädagogische Hochschule
Ludwigsburg.
Schulz, P. (1999). Exposé für ein Projekt zur Diagnose und Förderung des
Sprachentwicklungsstandes von Schulanfängern. Ms., Universität Konstanz.
Schulz, P. (1999). Getting the facts - finite complements, factive verbs,
and their acquisition. Dissertation, Ms., Universität Tübingen.
Schulz, P. (1995). Finitheit und Faktivität - Wie Kinder Komplementsätze
verstehen. Magisterarbeit, Ms., Universität Tübingen.
Schulz, P. (1987). Gesprächsverhalten zwischen kooperativer und aggressiver
Orientierung: Eine pragmalinguistische Betrachtung. Zulassungsarbeit, Ms.,
Pädagogische Hochschule Heidelberg.