Deutsch als Zweitsprache - Theorie und Didaktik des Zweitspracherwerbs (Prof. Dr. Petra Schulz)

Team

Dr. Angela Grimm

Wissenschaftliche Vorträge

STAND August 2014

2015 | 2014  |  2013  |  2008-2012 2004-2006

2015

Schwarze, R., Schulz, P. & Grimm, A. (2015, July). eL2-children with Specific Language Impairment - The acquisition of case in Prepositional Phrases. Bi-SLI 2015 Bilingualism and Specific Language Impairment, University of Tours, France.

Grimm, A. & Schulz, P. (2015, July). Language assessment at age 4 for bilingual learners of German – How many norms do we need? Bi-SLI 2015 Bilingualism and Specific Language Impairment, University of Tours, France.

2014

Geist, B., Voet Cornelli, B., Grimm. A & Schulz, P. (2014, September). Werden in der Schulanmeldung mehrsprachige Kinder mit Sprachförderbedarf zuverlässig erkannt? Vortrag. Symposion Deutschdidaktik, Basel.

Voet Cornelli, B., Geist, B. Grimm, A. & Schulz, P. (2014, März). Erzieherin, Lehrperson, Arzt, Eltern: Traditionen der Sprachdiagnostik bei mehrsprachigen Kindern im Vorschulalter im Vergleich. Jahrestagung der deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften, Berlin.

2013

Grimm, A. & Schulz P. (2013, November). Entwicklungsverläufe in Sprachverständnis und Sprachproduktion bei frühen Zweitsprachlernern des Deutschen. 9. Workshop Kinder mit Migrationshintergrund, Humboldt-Universität Berlin.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2013, September). Sprachstandserhebungen bei mehrsprachigen Kindern am Übergang zwischen Kita und Grundschule. Inklusion und Übergang - Perspektiven der Vernetzung von Kindertageseinrichtungen und Grundschulen, Goethe University Frankfurt.

Thordardottir, E., Chiat, S., dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2013, Juni). Nonword repetition tests for assessing bilingual children. EUCLDIS, Amsterdam.

Chiat, S., dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2013, Mai). Nonword repetition tests for assessing bilingual children. COST IS0804 Final Conference Krakow.

Wojtecka, M., Schwarze, R., Grimm, A. & Schulz, P. (2013, April). Finiteness and verb placement in German: a challenge for early second language learners or an indicator of SLI in eL2? GASLA 12 (Generative Approaches to Second Language Acquisition), Florida, USA.

Grimm, A. (2013, März). Some notes on nonword repetition in monolingual and early second language acquisition. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Sprachwissenschaft (DGfS), Potsdam.

Grimm, A., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2013, Februar). Early second language learners’ abilities across linguistic subdomains and implications for the risk of misdiagnosis. COST-Meeting Lisbon.

2008-2012

Grimm, A. (2012, September). The French-German Nonword Repetition Task: How do German MO-SLI differ from eL2-SLI? COST-Meeting Padua.

Voet Cornelli, B., Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2012, September). Praktiken der Sprachstandserhebungen im Elementarbereich. Symposium Deutschdidaktik, Augsburg.

Voet Cornelli, B. Geist, B., Grimm, A. & Schulz, P. (2012, Juni). Sprachstandserhebungen bei mehrsprachigen Kindern in kinderärztlichen Vorsorgeuntersuchungen – Erste Erkenntnisse aus dem Projekt cammino. 26. Arbeitstagung zur Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen, Rauischholzhausen.

Grimm, A. (2012, Januar). Die Schnittstelle Prosodie-Lexikon und ihre Bedeutung für Kinder mit Sprachentwicklungsstörungen. Plenumsvortrag,  13. Wissenschaftliches Symposium des dbs (Deutscher Bundesverband der akademischen Sprachtherapeuten) in Marburg.

Grimm, A., Schwarze, R., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2012, Januar). Language assessment in preschool age. Eingeladener Vortrag, LiMA Workshop, Universität Hamburg.

Dos Santos, C., Ferré, S. & Grimm, A. (2011, November). Complexity matters: The French-German Nonword Repetition Task. COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, St. Paul’s Bay, Malta.

Schwarze, R., Grimm, A., Wojtecka, M. & Schulz, P. (2011, Juli). Kindliche Mehrsprachigkeit und Sprachentwicklungsstörungen. Eingeladener Vortrag in der Klinik für Kommunikationsstörungen in Mainz.

Schwarze, R., Ritter, A., Grimm, A., Wojtecka, M., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011, Mai). Das Projekt MILA - Zwischen frühem Zweitspracherwerb und Sprachentwicklungsstörungen. 26. Arbeitstagung zur Psychologie der Kommunikation und ihrer Störungen, Rauischholzhausen.

Schwarze, R., Ritter, A., Grimm, A., Wojtecka, M., Voet Cornelli, B. & Schulz, P. (2011, Juni). Indikatoren für Sprachentwicklungsstörungen bei Kindern mit Deutsch als frühe Zweitsprache. 40. Jahreskongress des dbl, Karlsruhe.

Dos Santos, Ch. & Grimm, A. (2011, Mai). Some issues on Nonword Repetition and Phonological Complexity. COST Action IS0804 Meeting, Language Impairment in a multilingual Society, in Eskişehir, Türkei.

Grimm, A. (2011, Januar). Phonologische Prozesse bei Kindern mit Deutsch als Zweitsprache. Vortrag im Linguistischen Kolloquium, Universität Erfurt.

Grimm, A., Wojtecka, M., Kleissendorf, B. & P. Schulz (2010, Oktober). Are there Age of Onset effects in the eL2 acquisition of morphosyntax in German preschoolers? Conference Multilingual Individuals and Multilingual Societies (MIMS), Hamburg.

Schulz, P., Grimm, A., Ritter, A. & Voet Cornelli, B. (2010, Oktober). Determining the role of internal and external factors in children’s comprehension: A comparison of early second learners of German and monolinguals. Conference Multilingual Individuals and Multilingual Societies (MIMS), Hamburg.

Schulz, P. & Grimm, A. (2010, Mai). Comprehension of exhaustive wh-questions in eL2 learners of German compared to monolingual German children with SLI. COST Meeting, Newcastle upon Tyne.

Grimm, A. & Schulz, P. (2010, Februar). Das Sprachverstehen bei  frühen Zweitsprachlernern: Erste Ergebnisse der kombinierten Längs- und Querschnittstudie MILA. Eingeladener Vortrag, Ringvorlesung ‚Wie erwirbt man eine weitere Sprache? Einblicke in die Zweitspracherwerbsforschung und ihre forschungsmethodischen Verfahren‘,  Friedrich-Schiller-Universität Jena.

Grimm, A. (2009, Januar). Prosodic words in early child German: Evidence from compounds. OCP 6, Edinburgh.

Grimm, A. (2008, November). Prosodische Entwicklung im Erstspracherwerb des Deutschen. 2. Herbsttreffen Patholinguistik, Potsdam.

Grimm, A. (2008, November). The alignment of lexical and prosodic words in child German: The case of compounds. Workshop on the Prosodic Word, Mannheim.

Grimm, A. (2008, April). Warum Giraffe schwerer ist als Elefant. ISES 5, Mainz.

2004-2006

Grimm, A. (2006, März). The prosodic structure of single words and compounds in child German. 5th Workshop of Phonological Development, Universität Potsdam.

Grimm, A. (2005, November). Intonational patterns and foot structure in early child German. 30. Annual Boston University Conference on Language Development (BUCLD), Boston.

Grimm, A. & Trommer, J. (2005, September). Constraints on the acquisition of simplex and complex words in German. EUROSPEECH 2005, Lissabon.

Grimm, A. (2005, Juli). The acquisition of prosodically complex words: Evidence from German L1. 10th International Congress for the Study of Child Language, Berlin.

Grimm, A. (2005, Juli). Der Erwerb prosodisch komplexer Wörter im Deutschen. Phonetik & Phonologie2, Universität Tübingen.

Grimm, A. (2005, Februar). The role of input frequency on the acquisition of prosodically complex words in German. 3rd Nijmegen Workshop on Phonological Development, Radboud University Nijmegen.

Grimm, A. (2004, Juni). The prosodic structure of single words and word combinations: Evidence from the early multiword stage in German. 9th Conference on Laboratory Phonology, University of Urbana-Champaign, IL.   

Grimm, A. (2004, Juni). The acquisition of words and phrases. Phonetik & Phonologie 1, Universität Potsdam.

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