Leitfäden

Banner dt eflc

Interview guide in the context of the seminar „Reading and Digital Literacies in the EFLC“ (winter term 2018/19)

Demographic data German students:

  • How old are you?
  • How long have you been studying?
  • Where do you study?
  • In what kind of teacher education program are you enrolled?
  • Did you studied something else before? (If so, what kind of program/degree?)


Demographic data Italian students:

  • How old are you?
  • How long have you been studying?
  • Where do you study?
  • In what study program are you enrolled? / What do you study?
  • Are you planning to become a teacher?
  1. Have you ever heard of digital literacies?
  2. What do you think are digital literacies? (Either people know and can explain or they don’t and need help; if the latter, offer them help by providing them with the definition)
  3. Remember the time when you were still in school (as a student). Can you recall whether or not digital literacies played a role in the English foreign language classroom (or in any other subjects)?
  4. And now think of your time at university. Have digital literacies so far played a role in your studies? Especially in your study program of English (teaching)?
  5. Do you think you should have learned about digital literacies in school in order to be prepared for university or your future as a teacher of English?
  6. What role do you think digital literacies should play in today’s EFLC (at school)?
  7. In your opinion, what digital literacies should students develop in the EFLC and should have acquired when they leave school?
  8. How should they be taught?

Interviewleitfaden für die Befragung im Rahmen des Seminars „Digital Tools in the EFLC“ (SoSe 2019)

(1) Demographisches

  • Wie alt sind Sie?
  • In welcher Schulform unterrichten Sie?
  • Welche Fächer unterrichten Sie?

(2) Einstellungen/Haltungen

  • Stehen Sie dem Einsatz von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht eher offen oder eher kritisch gegenüber?

(3) Unterrichtspraxis

  • Setzen Sie digitale Werkzeuge im Englischunterricht ein?
  • Welche Lernziele wollen Sie mithilfe des Einsatzes digitaler Werkzeuge erreichen?
  • Wo liegt Ihrer Meinung nach der Mehrwert?

(4) Bedingungen: Schulische digitale Infrastruktur

  • Welche Ressourcen stehen Ihnen hinsichtlich des Einsatzes von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht zur Verfügung?

(5) Kompetenzeinschätzung & Fortbildungsmaßnahmen

  • Schätzen Sie sich hinsichtlich des Einsatzes von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht bereits kompetent ein oder würden Sie sagen, Sie können dahingehend noch etwas dazulernen?
  • Welche Fortbildungsformate erachten Sie dabei als sinnvoll?

(6) Mehrsprachigkeit & digitale Werkzeuge

  • Sprechen Ihre Schülerinnen & Schüler unterschiedliche Erstsprachen?
  • Beziehen Sie diese Sprachen in den Englischunterricht mit ein?
  • Können Sie sich vorstellen, diese Sprachen mithilfe digitaler Werkzeuge mit einzubeziehen?