Studierende
Leitfäden
Interview guide in the context of the seminar „Reading and Digital Literacies in the EFLC“ (winter term 2018/19)
Demographic data German students:
- How old are you?
- How long have you been studying?
- Where do you study?
- In what kind of teacher education program are you enrolled?
- Did you studied something else before? (If so, what kind of program/degree?)
Demographic data Italian students:
- How old are you?
- How long have you been studying?
- Where do you study?
- In what study program are you enrolled? / What do you study?
- Are you planning to become a teacher?
- Have you ever heard of digital literacies?
- What do you think are digital literacies? (Either people know and can explain or they don’t and need help; if the latter, offer them help by providing them with the definition)
- Remember the time when you were still in school (as a student). Can you recall whether or not digital literacies played a role in the English foreign language classroom (or in any other subjects)?
- And now think of your time at university. Have digital literacies so far played a role in your studies? Especially in your study program of English (teaching)?
- Do you think you should have learned about digital literacies in school in order to be prepared for university or your future as a teacher of English?
- What role do you think digital literacies should play in today’s EFLC (at school)?
- In your opinion, what digital literacies should students develop in the EFLC and should have acquired when they leave school?
- How should they be taught?
Interviewleitfaden für die Befragung im Rahmen des Seminars „Digital Tools in the EFLC“ (SoSe 2019)
(1) Demographisches
- Wie alt sind Sie?
- In welcher Schulform unterrichten Sie?
- Welche Fächer unterrichten Sie?
(2) Einstellungen/Haltungen
- Stehen Sie dem Einsatz von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht eher offen oder eher kritisch gegenüber?
(3) Unterrichtspraxis
- Setzen Sie digitale Werkzeuge im Englischunterricht ein?
- Welche Lernziele wollen Sie mithilfe des Einsatzes digitaler Werkzeuge erreichen?
- Wo liegt Ihrer Meinung nach der Mehrwert?
(4) Bedingungen: Schulische digitale Infrastruktur
- Welche Ressourcen stehen Ihnen hinsichtlich des Einsatzes von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht zur Verfügung?
(5) Kompetenzeinschätzung & Fortbildungsmaßnahmen
- Schätzen Sie sich hinsichtlich des Einsatzes von digitalen Werkzeugen im Englischunterricht bereits kompetent ein oder würden Sie sagen, Sie können dahingehend noch etwas dazulernen?
- Welche Fortbildungsformate erachten Sie dabei als sinnvoll?
(6) Mehrsprachigkeit & digitale Werkzeuge
- Sprechen Ihre Schülerinnen & Schüler unterschiedliche Erstsprachen?
- Beziehen Sie diese Sprachen in den Englischunterricht mit ein?
- Können Sie sich vorstellen, diese Sprachen mithilfe digitaler Werkzeuge mit einzubeziehen?